VisitDenmark roept op de Mona Lisa niét te bezoeken

06-03-2023 (14:21) - Marketing

In de nieuwe campagne van toerismeorganisatie VisitDenmark worden iconische kunstwerken met behulp van kunstmatige intelligentie ingezet om de eenvoudige boodschap uit te dragen; kom niet naar mij toe, maar bezoek in plaats daarvan 'Denmark, The Land of Everyday Wonder'.

De campagne maakt gebruik van een script dat 100% door ChatGPT is gegenereerd.

Absurde trends

Louis Pilmark, Creative Director van het Deense reclamebureau Brandhouse/Subsero, de uitvoerder van de activatiecampagne: "Het inzetten van objecten die een bezoek aan zichzelf afraden is een speelse manier om de absurditeit van de hedendaagse trend te belichten, de trend van het zien en doen van dezelfde dingen. En wie kun je hiervoor beter inzetten dan de iconische trekpleisters die jaarlijks zelf miljoenen toeristen aan zich voorbij zien komen."

Iconische kunst ontmoet trending tech

Bij de pr-activatie is gebruikt gemaakt van zowel scripts als visuals die volledig door kunstmatige intelligentie zijn geschreven. Mette Rodenhuis-Carlsen, marktdirecteur van VisitDenmark Nederland legt uit: "Stel je eens voor dat je de Mona Lisa bent. Schrijf een betoog over waarom iemand Denemarken moet bezoeken in plaats van in de rij te staan om jou te bewonderen?" Dit was de vraag die wij aan ChatGPT hebben gesteld. Het antwoord was luchtig en geestig en wij hebben dan ook geen enkel woord zelf geschreven. Hoewel het enigszins riskant aanvoelde om onze hele berichtgeving in handen te geven van kunstmatige intelligentie, zijn we verheugd om voorop te lopen in de toeristenindustrie en geavanceerde technologie te gebruiken om onze boodschap tot leven te brengen."

Toeristische attracties niet meer zo aantrekkelijk

"Denemarken is misschien geen bucketlist-bestemming en de wonderen zijn niet altijd groots en meeslepend. Ze zijn daarentegen wel klein en talrijk. We zagen dit als een enorme kans om een ander soort reiziger aan te trekken, de anti-toerist, de Explorist ", zegt Yelena Gaufman, Strategy Partner bij Fold7.


Bureaus

Media

Economisch