Voorkeur mobile shopping stijgt ten koste van computers

15-03-2022 (11:51) - Marketing

Online winkelen is populairder dan ooit. Het aandeel aankopen dat hiervan via de mobiele telefoon gedaan wordt, is in het afgelopen jaar hard gestegen. Ruim eenderde van de Nederlandse consumenten geeft de voorkeur aan de mobiele telefoon als voornaamste device om op te shoppen. De opkomst van winkelen via de smartphone heeft het winkelgedrag van consumenten definitief veranderd. Uit het onderzoek blijkt ook dat de smartphone niet alleen online een grote impact heeft, maar ook tijdens het fysiek winkelen een steeds grotere rol speelt. Bij een groeiend aantal fysieke aankopen gaat hier een mobiele zoektocht aan vooraf.
 
Dit blijkt uit Klarna's Mobile Shopping Report, nieuw onderzoek van Klarna onder meer dan 13.000 consumenten in 13 landen gericht op hun mobiele shopping gewoontes.
 
Hoewel op dit moment de meerderheid van de consumenten nog de voorkeur geeft aan online winkelen op een traditionele desktop of laptop, is dit aandeel snel aan het verschuiven ten gunste van de mobiele telefoon. In totaal heeft 76% van de Nederlanders al eens een online aankoop gedaan met de mobiele telefoon. Uit het onderzoek van Klarna, de wereldwijd toonaangevende dienstverlener op het gebied van bankieren, betalingen en shoppingdiensten, blijkt dat de voorkeur voor de mobiele telefoon als nummer 1 shopping device tussen het tweede en vierde kwartaal van 2021 flink gestegen is: van 28% naar 34%. De keuze voor desktops en laptops als nummer 1 device vertoont in Nederland juist een dalende trend: van 60% naar 52%. Millennials zijn de meest actieve mobiele shoppers: 48% geeft de voorkeur aan hun mobiele telefoon voor online shopping, gevolgd door 43% van Generatie Z.


Webrooming is booming

De digitale evolutie betekent niet alleen dat mensen meer online winkelen. Ook online onderzoek via de mobiele telefoon, ook wel 'webrooming' genoemd, speelt een steeds belangrijkere rol tijdens het shoppen in fysieke winkels. Net als online, vergelijken consumenten in de winkel zelf ook concurrerende prijzen en aanbiedingen. In Nederland wordt voorafgaand aan het winkelen vooral massaal online onderzoek gedaan naar producten uit de categorieën 'kleding & schoenen', 'elektronica' en 'beauty'. Slechts 12% van de consumenten doet geen online 'pre-search' als ze gaan shoppen voor kleding en schoenen. Bij elektronica is dit 14% en bij beauty 20%.

Wilko Klaassen, algemeen directeur van Klarna in Nederland, België en Frankrijk: "De smartphone-revolutie heeft de manier waarop consumenten winkelen, zowel online als in fysieke winkels, drastisch veranderd. Mobiele telefoons zijn uitgegroeid tot één van de meest prominente middelen om mee te winkelen of om research vooraf op te doen. Productrecensies en prijsinformatie worden on the spot gecheckt om er zeker van te zijn dat consumenten het juiste product kopen. Het loont om consumenten te helpen om al deze informatie, van deals tot reviews en prijsinformatie, op één centrale plek aan te bieden. Dit is één van de uitgangspunten van onze Klarna shopping app."


Nederlander koploper gebruik (shopping) apps

Bij mobiel shoppen, horen ook mobiele apps. Nederlanders hebben gemiddeld maar liefst 53 apps op hun telefoon staan en consumenten uit Generatie Z zelfs 66. Een deel hiervan is specifiek gericht op online shopping. Nederlandse consumenten gebruiken shopping-apps vaker dan in enig ander land. Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten gebruikt wekelijks tussen de 6-10 shopping-apps. Dit is het meest intensieve gebruik van shopping-apps van alle onderzochte landen. Daar staat tegenover dat gemiddeld 70% van de Nederlandse consumenten wekelijks slechts 1-5 van hun shopping-apps gebruikt (of zelfs helemaal niet).

Een ander opvallende uitkomst uit het Mobile Shopping rapport is dat Nederlanders veel apps op hun telefoon hebben, maar er eigenlijk een stuk minder zouden willen. Daarom geeft bijna driekwart van de Nederlanders aan dat ze het liefste één enkele app zouden willen gebruiken waarmee ze kunnen winkelen, betalen en inzicht hebben in zaken als bezorging en retouren. Eenvoud en gemak zijn hiervoor de belangrijkste drijfveren.

 


Bureaus

Media

Economisch