35 jaar Met het Oog op Morgen

03-01-2011 (09:34) - Media

Drie miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder luisteren geregeld naar het radioprogramma NOS Met het Oog op Morgen. Van die groep stemt één miljoen mensen minstens één keer per week af op dit radioprogramma op de late avond. Voor deze wekelijkse luisteraars blijkt het ‘Oog’ een trouwe ‘bedvriend’ te zijn. Want ruim de helft (54%) van hen beluistert het programma tussen de lakens. Dit blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim 2000 Nederlanders van 18 jaar en ouder, uitgevoerd door onderzoeksbureau No Ties. Aanleiding voor het onderzoek is het 35-jarig bestaan van het ‘Oog’ op 5 januari 2011, dat wordt gevierd met een jubileumuitzending vanuit Amsterdam.
 
Op 5 januari 1976 was de allereerste uitzending van NOS Met het Oog op Morgen. Met een strak format van vaste rubrieken, afgewisseld met deskundigen, gasten en muziek is het ‘Oog’ nu al 35 jaar lang, 365 dagen per jaar een NOS-baken vlak voor middernacht. En na een kleine 13000 uitzendingen is dit programma nog steeds succesvol. De deelnemers aan het onderzoek waarderen het programma met een 7,6 gemiddeld De vaste onderdelen als de ‘tune’ (8), ‘de krant van morgen’ (7,9), ‘het nieuws vandaag op radio en tv’ (7,8) en ‘5 voor 12’ (7,8) scoren gemiddeld net iets hoger dan de wisselende onderdelen: gasten/deskundigen (7,5) en muziek (7,4).

Verreweg de meeste luisteraars, 93%, beluisteren het ‘Oog’ via de radio. 19% luistert (ook) live via internet naar het programma. Slechts 2 % luistert alleen via internet.

De vaste openings- en sluitingstune ‘Gute Nacht Freunde’ van Reinhard Mey blijkt een teken van herkenning te zijn. Van de 3 miljoen ‘geregelde’ luisteraars kunnen 1,8 miljoen mensen (60%) bij het horen van dit nummer spontaan de juiste titel van het radioprogramma noemen. Bij een vorig onderzoek in 2000 (toen het ‘Oog’ 25 jaar bestond) was dit 42%.

Over de hele week genomen luisteren gemiddeld een kleine 300.000 mensen per avond naar NOS Met het Oog op Morgen. De maandag is de meest beluisterde dag, gevolgd door de dinsdag. De zaterdag trekt het minste aantal luisteraars. Een grote meerderheid van de ondervraagden (78%) heeft geen vaste luisterdag. Slechts 18% (ruim een half miljoen Nederlanders) geeft aan op vast dagen naar het ‘Oog’ te luisteren. De keuze voor een vaste luisterdag hangt vooral af van de weekindeling van de luisteraar en heeft dan te maken met werk, sport of andere bezigheden.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch