Aantal digitale krant-abo's stijgt explosief

28-09-2015 (11:28) - Media

11.25 uur - Op de dag dat De Telegraaf een grote make-over heeft ondergaan, komt Consultancy.nl naar buiten met het resultaat van een onderzoek naar het Nederlandse dagbladlandschap van nu. Weer sombere cijfers of valt het allemaal best mee? 
 
Het mag geen verrassing heten: de krantenwereld heeft het zwaar. De afgelopen vier jaar liep het totaal aantal betaalde printoplages terug van 3 miljoen naar zo’n 2,6 miljoen.
 
De markt voor digitale krantenabonnementen nam echter in dezelfde periode fors toe – van nog geen 92.000 oplages in 2011 naar bijna 1,4 miljoen aan het einde van 2014. Dat blijkt uit een analyse van de research redactie van Consultancy.nl.
 
Wereldwijd was de papieren krantenindustrie afgelopen jaar goed voor een omzet van circa 154 miljard dollar, blijkt uit cijfers van accountants- en advieskantoor PwC. De omzet van papieren kranten loopt volgens het Big Four kantoor al vijf achtereenvolgende jaren terug en ook voor 2015 verwachten de onderzoekers geen verbetering.
 
Nederland kampt met eenzelfde dalende trend, zo laat bijvoorbeeld een recent onderzoek van Deloitte zien dat de waarde van de advertentiemarkt in het krantensegment met 30% terugliep tussen 2010 en 2014. 

De kaalslag in de Nederlandse krantenwereld wordt pas echt duidelijk wanneer de oplages over een langere periode worden bekeken. Een analyse van Consultancy.nl – aan de hand van data van HOI, het FD, Deloitte en PwC – toont aan dat de vier grotere Nederlandse krantentitels in veertien jaar tijd meer dan 800.000 abonnees hebben verloren, wat neerkomt op circa 40% van hun betaalde oplages.

Het AD, die in 2005 fuseerde met zeven regionale kranten, boekte de grootste val in oplages (-48%), zowel De Telegraaf als het NRC Handelsblad zagen hun oplages met ongeveer 40% afnemen, terwijl de betaalde oplage van De Volkskrant met een krimp van 31% het minst is gedaald. 


Bureaus

Marketing

Economisch