‘Apps veranderen de radiobranche’
09-12-2010 (09:43) - Media
Gisteren heeft FunX een speciale app voor smartphones gelanceerd waarmee alle FunX stations te beluisteren zijn. De populairste radiozender onder jongeren in de Randstad is door middel van de gratis applicatie nu voor iedereen met een smartphone beschikbaar. Naast de vernieuwde iPhone app kan de app nu ook geïnstalleerd worden op Android, Nokia en Blackberry-toestellen. Voor andere smartphones (o.a. uitgerust met het Windows platform) is de livestream te bereiken via de mobiele portal: m.funx.nl.
Na het installeren van de applicatie kunnen gebruikers in de maand december gratis mp3’tjes van populaire artiesten downloaden. Zo is er een FunX remix van ‘Take Over Heaven’ van Afrojack en Quintino te verkrijgen. Daarnaast zijn er nummers beschikbaar van opkomend Nederlands talent, waaronder Phatt.
FunX marketing manager Irene Garcia Romay: ‘Het gebruik van internet en mobiele diensten blijft toenemen en de FunX-doelgroep loopt daarin voorop. Apps passen bij deze tijd en we laten ons bij de ontwikkeling ondersteunen door Mobilaria, specialist in mobiele diensten”. Garcia Romay heeft ruime ervaring in de telecombranche en wil FunX versterken met een multimediale benadering. “We investeren in innovatie, want in 2011 verwachten we een snelle ontwikkeling van apps door verdere integratie van social media en het bestaande media-aanbod.’ Eerder zag FunX al een enorme toename van beluistering via het internet. Het mediabedijf verzorgt inmiddels zo’n 30.000 luistersessies per dag via www.funx.fm.
FunX-directeur Willem Stegeman: ‘Het kabinet houdt vast aan verlenging van vergunningen voor FM-frequenties in ruil voor investeringen in DAB, een verouderde digitale radionorm. Door deze keuze krijgen we geen innovatie, maar consolidatie binnen de radiomarkt. Met de opmars van smartphones komen er gelukkig kansen voor spelers als FunX. Dit keer zonder overheidsregulering en bestaande mediabelangen. Liberalisering van het aanbod kan tevens zorgen voor een level playing field. Bij internet- en mobiele beluistering kan er namelijk feitelijk worden gekeken naar het bereik van media in plaats van een schatting via het reguliere radiomarktonderzoek (CLO).’