Boekhoorn: ‘Genaaid door PCM’
29-05-2008 (10:27) - Media
Eigenaar en investeerder Marcel Boekhoorn van gratis dagblad De Pers is nog altijd flink verbolgen over het mislukken van een deal met PCM. Het doel was samen een gratis krant in de markt te zetten. Op het laatst blies Apax, destijds PCM’s grootste aandeelhouder, de deal af. In een interview met Fons de Poel in De Pers zegt Boekhoorn hierover: ‘Ik ben daar nog altijd laaiend over. We kwamen plotseling in een stand alone-positie, dat maakte het ongetwijfeld lastiger.’Onbetrouwbaar
’Je hebt niet de synergievoordelen die in krantenland zo belangrijk zijn. We hadden met PCM een briljante deal. We zijn genaaid, ik ga het niet mooier zeggen dan het was. Het is trouwens mijn ervaring dat de meeste Engelsen gewoon volstrekt onbetrouwbaar zijn. Ook dit was een zeldzaam staaltje van onbetrouwbaarheid, een deal die op het hoogste niveau was afgesloten en ineens voor waardeloos werd gehouden. Mijn verbijstering is er nog altijd. En hoewel ik zelden of nooit procedeer, in deze zaak vecht ik door tot aan de Hoge Raad. Ik moet wel zeggen dat het binnen De Pers misschien zelfs louterend heeft gewerkt: we zijn bedonderd, maar we gaan onze plannen hoe dan ook uitvoeren.’
Telegraaf
Aanleiding voor het interview was het nieuws dat Boekhoorn een belang van vijf procent heeft verworven in De Telegraaf. Wel herhaalt hij de geruchten over het eventueel stopzetten van De Pers. Hierover zegt hij: ‘Ik ga hier tegenover jou toch geen verhaal ophangen om er daarna de stekker uit te trekken? Dit is een klus die wij gaan klaren. Natuurlijk kan dat verlies niet eeuwig doorgaan, maar er komt een omslagpunt. Dat is me tot nu toe altijd gelukt.’
Arrogantie
Boekhoorn wijt de karige advertentie-inkomsten aan het lang uitblijven van betrouwbare oplagecijfers en een, achteraf gezien, wat misplaatste arrogantie. ‘We hebben iets te enthousiast geroepen: wij zijn de beste, de grootste en de enige. Dat was, achteraf beschouwd, een ongelukkige profilering, daarmee win je niet onmiddellijk de sympathie in de markt. Dus naar de adverteerders toe zou ik willen zeggen: die arrogantie – ook voortgekomen uit zoiets als heilig vuur – moet er uit, we proberen dat met man en macht te corrigeren. Ik zie heel veel in het samen ontwikkelen van concepten die een win-win propositie kunnen zijn.’
De Pers