Cut! Glossy over Nederlandse film
02-10-2008 (09:48) - Media
Op 3 november verschijnt het eerste nummer van Cut!, een nieuw filmmagazine geheel en al gewijd aan de Nederlandse film. Gisteren, op het Nederlands Film Festival, vond de kick-off plaats van de grootschalige mediacampagne en gaf Cut!-coördinator Jan Doense de pers alvast een sneak preview. Reclame Week was erbij.Het eerste nummer krijgen we nog niet te zien. Wel een opzet van de voorpagina. Op de cover prijkt de tronie van zanger/acteur Marco Borsato. Het geeft een goed idee van wat we kunnen verwachten: een tamelijk commercieel magazine dat zich vooral richt op sterren.

Cut! is een initiatief van RTL Entertainment, special-interest-uitgever House of Knowledge en uitgeverij iMediate. Cut!-coördinator Jan Doense - zelf ook regisseur, producent en filmjournalist - vertelt: ‘Het blad is ontstaan vanuit de wens van RTL om meer te doen met de films waarover het de rechten beschikt.’ In eerste instantie werd gedacht aan de uitgave van een Nederlandse ‘film van de maand’. Tijdens de ontwikkeling van dat plan werd besloten om de dvd te laten samengaan met een ‘dik, glossy-achtig magazine’.
In Nederland bestaan al een aantal filmbladen, zoals Skrien, Film Valley en de gratis Filmkrant. Maar anders dan deze tijdschriften gaat Cut! alleen over films, sterren en makers uit Nederland.
Doense: ‘Een blad over de Nederlandse film hadden we nog niet, terwijl er een groot publiek voor is.’ De 68-pagina’s tellende glossy zal elf maal per jaar verschijnen en wordt volgeschreven door filmkenners als Robbert Blokland en Jan Pieter Ekker. Vaste columnist is Ronald Giphard. Roger Slangen verzorgt de hoofdredactie.
Geen superkritisch blad
Doense: ‘We willen een goed geschreven blad maken, bestemd voor een brede doelgroep. Cut! wordt geen superkritisch blad, maar ook geen goednieuwsshow.'
Elk nummer bevat naast interviews met sterren en filmmakers ook achtergrondverhalen, recensies, nieuws en setreportages. Geen genre blijft onbesproken: van mainstream tot arthouse, van speelfilm tot documentaire, van lange tot korte film. Op de gratis dvd bij elk nummer staat een Nederlandse klassieker uit de catalogus van RTL. De eerste drie ‘films van de maand’ zijn Ciske de Rat, Karakter en Abel. Op de dvd zijn ook trailers van nieuwe Nederlandse producties te zien.
80.000 stuks
De introductieprijs van het tijdschrift bedraagt 5 euro, daarna zal een nummer 7,99 euro kosten. Het eerste nummer verschijnt in een oplage van 80 duizend stuks. Behalve via de reguliere tijdschriftkanalen is het blad vanaf 3 november verkrijgbaar in videotheken, platenzaken, bioscopen, filmhuizen en de Blokker.
Sellair doet de verkoop van advertenties in het blad. Adverteren op de dvd is vooralsnog geen optie.
De grootscheepse marketingcampagne die gisteren werd gestart, vindt een brede ondersteuning met awareness en reclamespots op onder andere Radio 538 en op televisie bij RTL. Met een totale waarde van zeven ton bruto is het een van de grootste mediacampagnes ooit ter gelegenheid van de lancering van een nieuw Nederlands magazine.