De Pers stopt
13-03-2012 (08:50) - Media
Dagblad De Pers stopt per 30 maart. Gisteren hebben Koninklijke Wegener NV en Mountain Media BV, de uitgever van Dagblad De Pers, overeenstemming bereikt over beëindiging van de commerciële exploitatie van De Pers door Wegener.
Hiermee komt na 5 jaar een einde aan wat wel de eerste gratis kwaliteitskrant in de wereld werd genoemd. In die periode heeft De Pers een grote schare trouwe lezers aan zich weten te binden. Binnen de journalistiek gold De Pers als verfrissend, kwalitatief sterk en origineel. Helaas bleef de commerciële exploitatie structureel achter bij de verwachtingen.
Dagblad De Pers werd eind 2006 opgericht door investeerder Marcel Boekhoorn, waarna tientallen miljoenen euro’s werden geïnvesteerd in de titel.
In maart 2009 sloot Mountain Media een overeenkomst met uitgeverij Koninklijke Wegener NV, waarbij Wegener tegen betaling van een vaste jaarlijkse vergoeding de volledige commerciële exploitatie van De Pers overnam. Als aanvulling op het bestaande portfolio van regionale dagbladen zou De Pers landelijke adverteerders naar Wegener moeten trekken. Bovendien zouden synergievoordelen worden behaald op het gebied van druk, distributie, IT en redactionele samenwerking.
Vanwege de sterk verslechterde omstandigheden op de advertentiemarkt slaagde Wegener er helaas ook niet in om de commerciële exploitatie van De Pers te verbeteren. Wegener verwacht niet dat deze situatie de komende jaren significant zal verbeteren. Dit heeft ertoe geleid dat Wegener heeft aangegeven geen andere oplossing te zien dan de samenwerking met Mountain Media te beëindigen.
Wegener en Mountain Media hebben vandaag overeenstemming bereikt over beëindiging van de exploitatieovereenkomst, waarbij Wegener een afkoopsom betaalt van € 45 miljoen. De afkoopsom zal door Mountain Media worden aangewend om het merendeel van haar bestaande verplichtingen te voldoen.