Digital audio draagt bij aan bereik en herkenning
18-03-2021 (10:33) - Media
Digitaal audio luisteren wordt steeds populairder en neemt toe in bereik en luistertijd. Dit blijkt uit onderzoek van mediabureau GroupM in opdracht van Qmusic. Campagnes waarbij digitale audio aanvullend op lineaire radio wordt ingezet resulteren in toegevoegd bereik en betere herkenning.
Wanneer 10% of 20% van de campagne digitaal wordt ingezet, is het netto bereik hoger dan wanneer 100% van de commercials op radio op FM wordt ingezet. Afhankelijk van de inzet resulteert de toevoeging van digital audio in 2 tot 6 procentpunt extra netto bereik. Hoe groter de campagnes, hoe groter het extra bereik.
Wanneer 10% of 20% van de campagne digitaal wordt ingezet, is het netto bereik hoger dan wanneer 100% van de commercials op radio op FM wordt ingezet. Afhankelijk van de inzet resulteert de toevoeging van digital audio in 2 tot 6 procentpunt extra netto bereik. Hoe groter de campagnes, hoe groter het extra bereik.
Betere herkenning
Naast impact op bereik, is ook de impact op de herkenning van commercials hoger onder mensen die zowel FM-radio als digital audio luisteren, dan onder luisteraars die alleen via FM luisteren.
Naast impact op bereik, is ook de impact op de herkenning van commercials hoger onder mensen die zowel FM-radio als digital audio luisteren, dan onder luisteraars die alleen via FM luisteren.
Marjon van Diepen, Insights Director GroupM, laat weten: “Digitale audio wordt meer en meer standaard meegenomen in audio-plannen. Niet alleen voegt dit effectief bereik toe, er kan ook impact worden gecreëerd door relevantie toe te passen en gebruik te maken van de mogelijkheden die digital audio biedt, zoals addressability, optimalisatie op locatie en targeting op moment.”