Elle Wonen toont haar rondingen
15-09-2008 (10:52) - Media
Elle Wonen showt zichzelf driedimensionaal tijdens de 4 Weeks of FreeDesigndom. Tot en met 14 september jl. konden bezoekers zich laven aan design op de Elle Wonen’s Inside Design Amsterdam, in het Lloyd Hotel. RW Online sprak met hoofdredacteur Adri Vlasblom. ‘We steken onze nek uit.’Wat maakt dit event zo speciaal?
Adri Vlasblom: ‘Wij maken een blad waar we heel betrokken bij zijn. Met een mix van stijlen: Italiaans design, moderne ontwerpers en jong talent. Alles bij elkaar een heel persoonlijk en vernieuwend blad, waar je veel inspiratie kunt op doen. En dat kunnen we hier gewoon driedimensionaal neerzetten. Dat is natuurlijk heel bijzonder. Wij zijn geen beurs, dat willen we ook niet zijn. We zetten hier de wereld van Elle Wonen neer, en tegelijkertijd geven we specifieke tips, live advies. Bovendien hebben al die ‘ontwerptalenten’ zoveel kamers in dit hotel gekregen, wel veertien stuks. Plus heel veel extra ruimtes, die mochten worden ingericht en gerestyled.’
Welke doelstellingen hebben jullie voor ogen?
AV: ‘Er is een aantal doelstellingen: 1. Een podium bieden voor jong en gevestigd talent, ontwerpers en stylisten. Dat is al gelukt, want ze zijn allemaal blij met dit initiatief. 2. We willen inspireren. Dat doen we volgens mij wel, maar dat zou je aan de vele bezoekers moeten vragen. 3. Zoveel mogelijk bezoekers krijgen. We verwachten achtduizend mensen, en als dat het geval is, zijn we heel tevreden. 4. Naast het Lloyd Hotel - echt een superlocatie - hebben we zo’n zestig locaties in de hele stad. Dus een andere doelstelling is: deze locaties erbij te betrekken. 5. Een bijdrage leveren aan en reuring veroorzaken in de stad. 6. Meer bekendheid aan het blad te geven.’
Op gevoel halen jullie talenten eruit. Zijn er concrete eigenschappen waarop jullie selecteren?
AV: ‘We leggen onze lat natuurlijk wel hoog. Daarom zijn wij ook wie wij zijn. Andere bladen zitten gewoon veel breder in de markt. Wij hebben gekozen voor het topje van de piramide, met heel creatieve professionals op designgebied of interieurarchitecteur. Wij kijken met een scherpte, niet met een heel breed gevoel. We zijn best wel selectief. Maar ook niet weer highbrow - wel bereikbaar. Je voelt gewoon dat ‘onze’ ontwerpers ook voor de Hema zouden kunnen ontwerpen. We vinden creatieve ontwerpen waarbij je moet nadenken voor je het snapt, heel leuk, maar tegelijkertijd vinden we Hema en Ikea ook heel boeiend.’
Concurrerende media die ook zo’n event gaan neerzetten... Wat vinden jullie daarvan?
AV: ‘Dat mensen dat doen, irriteert ons een beetje. Dingen die wij gestart hebben, met onze kennis en lef - want we hebben het toch maar gedaan, met onze beperkte middelen. We steken onze nek uit; je moet maar zien of het wat wordt. Anderen zetten daar hele organisatiebureaus tegenover. Dat hebben wij niet... Wij doen natuurlijk zelf ook veel inspiratie op bij de beurzen in Milaan, Keulen en Londen op. Maar dat zijn allemaal professionele beurzen, daar komt de hele wereld op af. Wij doen het voornamelijk met ons gevoel. Wij zetten Elle Wonen hiermee driedimensionaal neer. En we zijn niet bang voor andere initiatieven. Er zullen altijd soortgelijke events opgezet worden, maar wij zullen het altijd vanuit onszelf neerzetten. En dat is niet zomaar na te doen.’