Europeanen vertrouwen nieuwsmedia

20-10-2015 (11:30) - Media

Europese consumenten zijn erg betrokken bij de merken van nieuwsmedia. Over het algemeen worden nieuwsmedia ervaren als betrouwbaar, boeiend en de tijd waard. 

Dat blijkt een internationaal onderzoek door Research and Analysis of Media (RAM) voor International News Media Association (INMA).
 
Het onderzoek werd vandaag gepresenteerd tijdens de INMA Europese News Media-conferentie in Boedapest. Maar liefst 14.416 online interviews werden gehouden met lezers van 115 merken nieuwsmedia in acht Europese landen.
 
Enkele belangrijke resultaten uit het onderzoek:
- Drukwerk is cruciaal in de mediamix.
- De lezers gebruiken meerdere mediavormen en deze hebben verschillende levels van betrokkenheid.
- Online wordt belangrijker voor uitgevers, maar mag niet ten koste gaan van de printuitgaves.
- De engagement met merken van nieuwsmedia is hoog.
- Van alle mediavormen is de hoogste lezerstevredenheid terug te zien bij printuitgaven.
- De onderzoeksresultaten laten zien dat uitgevers zich meer bezig moeten houden met hun ambassadeurs.
- Bij betaalde content is door uitgevers nog een slag te slaan als het gaat om consumenten ook echt overtuigen.
 
Ook het level van engagement (mensen die elk kanaal ten minste een keer per week gebruiken) is erg interessant, met drukwerk als winnaar en Twitter op de laatste plaats: 
- 86% drukwerk.
- 62% web via pc.
- 36% web via smartphone.
- 32% web via tablet.
- 26% via de (krant-)app.
- 25% digitale editie (e-paper).
- 12% Facebook.
- 6% Twitter.

Bureaus

Marketing

Economisch