HOI: meeste dagbladen doen het goed

05-01-2011 (09:40) - Media

De Volkskrant is in het derde kwartaal van vorig jaar flink gegroeid. De betaalde oplage steeg tot 232 duizend exemplaren, bijna tienduizend meer dan dezelfde periode een jaar eerder. De Volkskrant ging het afgelopen voorjaar over op het compacte formaat, schrijft De Volkskrant. Dat blijkt uit gepubliceerde gegevens van Het Oplage Instituut (HOI).

Twee andere kranten van De Persgroep Nederland stegen ook: het AD verkocht tussen juli en september ook bijna tienduizend kranten meer en kwam weer boven de 400 duizend uit, het dagblad Trouw groeide iets naar 91 duizend exemplaren. Het Parool zag de betaalde oplage iets dalen tot 62 duizend stuks.

De grootste krant van Nederland, De Telegraaf, groeide ook met tienduizend stuks en steeg weer boven de 600 duizend exemplaren. NRC Handelsblad moest iets inleveren en staat nu op 180 duizend exemplaren. NRC Next zag de betaalde oplage juist groeien met vijfduizend exemplaren tot bijna 70 duizend. De enige zakenkrant van Nederland, het Financieele Dagblad, daalde drieduizend exemplaren tot 53 duizend stuks.

De gratis kranten gaven een wisselend beeld. De Pers verspreidde met 228 duizend exemplaren 70 duizend kranten meer, Metro (453 duizend exemplaren, negenduizend minder) en vooral Spits (309 duizend, bijna 35 duizend kranten minder) daalden.

De roddelbladen en de RTV-gidsen hebben te kampen met dalende oplages. In vergelijking met het derde kwartaal 2009 daalde de totaal betaalde gerichte oplage van alle vier de roddelbladen. Privé ging van 223.379 naar 204.054, Weekend van 197.220 naar 176.939, Story van 160.406 naar 134.901 en Party van 68.007 naar 63.582.

In het segment van de RTV-bladen zijn er slechts twee stijgers: de VPRO Gids, met een stijging van 211.911 naar 222.355 en TV Film van 122.132 naar 124.773. De negatieve tendens bij Veronica Magazine zet door met een daling van 889.905 naar 838.189 stuks.


 


Broadcast Magazine/De Volkskrant/HOI

Bureaus

Marketing

Economisch