Internet op 1 in wereldwijd mediagebuik
11-10-2010 (07:52) - Media
Het wereldwijde onderzoeksbureau TNS heeft de resultaten van Digital Life gepubliceerd, de omvangrijkste studie naar online gedrag die ooit werd uitgevoerd. Digital Life ontsluit informatie over 88% van de online wereldbevolking. TNS ondervroeg bijna 50.000 respondenten in 46 landen. Digital Life laat zien hoe mensen in al die landen internet gebruiken, welke ontwikkelingen we nu zien en nog kunnen verwachten.
61 Procent van de wereldburgers die toegang hebben tot internet is dagelijks online. Daar blijft het dagelijks gebruik van tv (54%), radio (36%) en kranten (32%) nu al flink bij achter. De Nederlandse online consument is een grootverbruiker van media: 68 procent is dagelijks online, 64 procent kijkt elke dag tv, 52 procent luistert elke dag naar de radio en 40 procent leest elke dag een krant.
Online consumenten in opkomende markten maken zeer actief en intensief gebruik van internet. In de landen waar het internetgebruik sterk groeit, lijken degenen die al online zijn echt verslaafd aan het net. Egypte en Saoedi-Arabië (beide 56%) en China (54%) hebben de hoogste percentages intensieve gebruikers. In landen waar internet al langer door een groot deel van de bevolking is geadopteerd, is een veel kleiner deel een intensieve gebruiker. In Japan is dat slechts 20 procent, in Denemarken 25 procent en in Nederland 33 procent.
Bloggen en deelnemen aan sociale netwerken neemt een hoge vlucht in de groeimarkten. Een enorm percentage (88%) van de Chinezen die online zijn, onderhoudt een eigen blog of neemt deel aan forums. Voor Brazilië is dat 51 procent. In de Verenigde Staten (32%) en Nederland (29%) liggen deze percentages veel lager. Hetzelfde geldt voor het delen van foto’s op internet. In diverse Aziatische landen is dit standaardgebruik onder de internetpopulatie. In Thailand (92%), Maleisië (88%) en Vietnam (87%) heeft bijna elke internetgebruiker wel eens foto’s gedeeld via sociale netwerken of speciale fotosites. In Japan daarentegen, heeft nog geen derde deel (28%) dit ooit gedaan en in Nederland minder dan de helft (48%).
Meer en meer consumenten willen altijd en overal toegang hebben tot hun online sociale netwerken. Mobiel internet biedt die mogelijkheid en die grijpen velen - letterlijk - met beide handen aan. Degenen die toegang hebben tot mobiel internet spenderen wereldwijd gemiddeld 3,1 uur per week aan hun sociale netwerken en 2,2 uur aan e-mail via de mobiele telefoon. In Nederland gebruikt de mobiele internetter zijn smart phone juist meer voor e-mail (2,2 uur per week) dan voor social networking (1,2 uur per week).
In de meeste landen verwachten online consumenten dat hun mobieltje steeds belangrijker wordt voor het onderhouden van hun sociale netwerken. In de VS denkt bijvoorbeeld een kwart van de ondervraagden in de toekomst meer gebruik te gaan maken van de pc voor sociale netwerken, terwijl ruim eenderde denkt dat meer via de mobiele telefoon te gaan doen. In Australië is het verschil nog groter: 26 procent verwacht meer te gaan netwerken via de pc, 44 procent verwacht meer te gaan netwerken via mobiel internet. In Nederland zijn de verschillen opvallend klein: 19 procent denkt meer te gaan netwerken op de pc, 18 procent denkt meer te gaan netwerken via de mobiele telefoon.