Kritiek op ‘onderzoek’ FunX

28-05-2008 (11:11) - Media

Wild FM Hitradio zegt verbaasd te zijn over de uitkomst van een ‘straatonderzoek’ dat radiozender FunX heeft laten doen door marktbureau Synovate. Volgens het onderzoek, waarvan de resultaten gisteren bekend werden gemaakt, zou FunX luisteraars van Radio 538 hebben afgesnoept. Het onderzoek werd aangegrepen om een lobby te starten in Den Haag voor een landelijke frequentie. Dave Leusink, directeur van Wild FM Hitradio: ‘Grappig om te zien hoe FunX met haar cijfers omgaat, aangezien FunX normaliter van 2005 tot 2008 een ‘Top 10 weekbereik’ publiceerde, maar nu opeens een ‘Top 5 weekbereik’. Je zou zeggen dat een onderzoek - met subsidies betaald nota bene – in ieder geval consequent zou worden gebracht. Deze inconsistentie doet de geloofwaardigheid geen goed. Daarnaast is het ook goed voor een publiek station om op zijn tijd eens kritisch naar jezelf te kijken.’ De radiozender heeft besloten in reactie op de ‘eenzijdige’ cijfers die FunX presenteert, zelf ook een jaarlijks luisteronderzoek te publiceren in samenwerking met Maurice de Hond. ‘Als wij daarmee onze publieke collega mee kunnen motiveren zich meer aan de publieke taak te houden hebben wij al een mooi doel bereikt.’

Bureaus

Marketing

Economisch