‘Marktsector draait op voor verkiezingscampagnes’

21-01-2009 (11:27) - Media

Bij de volgende landelijke verkiezingen zullen politieke partijen tientallen miljoenen uit de marktsector weten te halen om hun campagne te bekostigen. Met het geld zal onder meer zendtijd worden gekocht. Om het ‘product’ te verkopen en de journalistieke media te omzeilen. Die verwachting sprak Kamerlid Martijn van Dam (PvdA) uit op het MediaDebat ‘Gekozen door de media’, dat op 20 januari werd gehouden in Nieuwspoort.

Van Dam: ‘In Amerika vroeg een campagnestrateeg van John Kerry eens aan me over hoeveel geld mijn partij beschikte om campagne te voeren. Op mijn antwoord dat we ongeveer vijf miljoen euro konden besteden, zei hij: ‘Oh, dus jullie zijn overgeleverd aan de media. Want voor dat geld kun je toch geen spotjes kopen?’.’
Volgens Van Dam gaat het met verkiezingscampagnes in Nederland straks net zo, en zullen bedrijven in de rij staan om politici voor veel geld op het schild te heffen. ‘Het is maar beter dat we daarom nu wetgeving maken die in ieder geval regelt dat giften voor politieke campagnes zo transparant mogelijk moeten zijn. Want Nederland heeft in tegenstelling tot Amerika nog geen enkele wet op dit gebied.’
 


De Journalist

Bureaus

Marketing

Economisch