Nederlander blij met nieuw tv-seizoen

24-09-2007 (10:29) - Media

Na een lange zomerstop zijn Nederlanders blij dat het tv-seizoen weer is begonnen. Maar liefst 7 op de 10 Nederlanders hebben programma’s (erg) gemist, vooral actualiteitenprogramma’s (29 procent), gevolgd door sportprogramma’s en soaps (beide 23 procent). Paul de Leeuw is de meest gemiste presentator van het land.

Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) kijkt 3 tot 4 uur per dag tv. Ondanks de grote hoeveelheid tv-zenders kijkt bijna 75 procent van de Nederlanders slechts naar maximaal tien zenders. Dit blijkt uit recent onderzoek dat Blauw Research in opdracht van Digitenne van KPN heeft uitgevoerd onder 1500 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.
Opvallend is dat hoewel de mannen meer kanalen bekijken, vrouwen meer tijd voor de televisie doorbrengen (20 procent van de vrouwen kijkt 5 uur per dag of meer, bij de mannen is dit 15 procent). Vrouwen vinden het meer dan mannen ongepast om de tv aan te laten staan als er bezoek is. Zij zijn het eens met mannen als het gaat om het negeren van telefoontjes van schoonouders als hun favoriete tv-programma aanstaat. Maar liefst een op de vier laat in deze situatie zijn schoonouders in de kou staan.
Het merendeel van de huishoudens in Nederland ontvangt het tv-signaal via de kabel. Dat digitale tv in opmars is, blijkt ook uit de cijfers van het onderzoek. Een op de drie tv-kijkers zegt geïnteresseerd te zijn in overstappen op een ander tv-signaal. Belangrijke redenen hiervoor zijn: de aantrekkelijke abonnementskosten (52 procent), een beter beeld (32 procent) en een betere selectie van het zenderaanbod (30 procent).

Bureaus

Marketing

Economisch