Rouvoet: stop snoepreclame op tv
29-05-2008 (10:53) - Media
Minister Rouvoet van Jeugd & Gezin heeft de fabrikanten van onder andere snoep en frisdranken opgeroepen te stoppen met reclame gericht op kinderen tot twaalf jaar. De Consumentenbond ziet zich hiermee gesteund in zijn pleidooi voor meer verantwoordelijkheid van de fabrikanten in de strijd tegen obesitas met minderjarigen. In 2007 stuurde de Consumentenbond samen met de Nederlandse Hartstichting en een groep wetenschappers een brandbrief aan de ministers Klink en Rouvoet. Daarin stond een oproep om daadkrachtig op te treden tegen reclame voor ongezonde voedingsmiddelen op tijden dat kinderen TV kijken (van 7 tot 21 uur). De bond pleit daarbij voor regelgeving.Flippo’s
Het aantal kinderen met overgewicht stijgt razendsnel, meldt de Consumentenbond. Tussen 1997 en 2006 is het aantal verdubbeld en inmiddels is 1 op 7 kinderen is te dik. Uit tal van onderzoeken blijkt bovendien dat kinderen zich makkelijk laten beïnvloeden door reclame en andere marketingtechnieken, zoals spaaracties (flippo’s), gratis gadgets en de inzet van idolen.