Tv-reclame leidt tot grotere betrokkenheid
20-10-2015 (10:16) - Media
Uit biometrisch onderzoek blijkt dat kijkers viermaal zo veel betrokken zijn bij traditionele TV-commercials dan bij online videoreclame op Facebook.
Om zowel bewuste als onbewuste effecten te meten van reclames combineerde het Amerikaanse onderzoeksbureau Innerscope biometrisch onderzoek, eye-tracking onderzoek en een vragenlijst.
De respondenten werden aan dezelfde reclames blootgesteld via een TV-toestel, via Facebook en via een digitale pre-roll op PC, tablet en smartphone. Qua biometrische data werden hartslag, huidweerstand en ademhaling gemeten. Met behulp van eye-tracking werd de visuele aandacht voor de verschillende onderdelen van de TV en online videoreclame gemeten.
De bewuste merk- en reclame-effecten, zoals koopintentie, werden onderzocht met behulp van een vragenlijst. Er werden 390 respondenten van 18 tot en met 34 jaar met behulp van deze drie methoden onderzocht.
Van de respondenten antwoordt 47% dat ze online videoreclame doorklikken of negeren. Dit komt overeen met de biometrische en de eye-tracking resultaten van de online videoreclame. De koopintentie bij TV-reclame is bijna driemaal hoger dan bij online videoreclame. Van de respondenten gaf na het zien van de TV-reclame 25% aan dat ze het product wilden proberen of kopen. Voor de online videoreclame op Facebook was dit 9%.
SPOT/Innerscope