Uitgeven 2.0: schrijver zoekt investeerders

17-09-2010 (10:49) - Media

Edward Hendriks is in het dagelijks leven reclametekstschrijver. In opdracht van reclamebureaus en bedrijven schrijft en bedenkt hij teksten en concepten voor producten en diensten. Daarnaast is hij al jaren bezig met het schrijven van een roman. Mede door zijn drukke werkzaamheden wilde dat maar niet echt vlotten, totdat hij werd gewezen op het nieuwe uitgeefconcept TenPages.com. TenPages.com is een website waarop schrijvers in de dop de eerste tien pagina’s (of meer) van hun manuscript kunnen plaatsen. Vervolgens kunnen geïnteresseerde lezers – die het boek graag uitgegeven zouden willen zien – aandelen in het manuscript kopen en zo mede-eigenaar van het toekomstige boek worden. Heeft een schrijver eenmaal voldoende aandeelhouders warm gemaakt voor zijn manuscript, dan wordt het boek ook echt uitgegeven én gaan aandeelhouders verdienen aan de verkoop. Een principe dat op internet bekend staat onder de term crowdfunding. Edward Hendriks plaatste tien pagina’s van zijn toekomstige thriller ‘Cappuccino na elven’ online. Daarna gingen er natuurlijk veel e-mails uit naar familie en bekenden en plaatste Edward oproepen op sociale netwerken als Hyves, Facebook en Twitter. Tot nu toe wist hij ruim tachtig aandeelhouders te overtuigen. Samen kochten ze inmiddels meer dan 900 aandelen. Daarmee is 'Cappuccino' goed op weg, maar er is ook nog een lange weg te gaan. Edward heeft in totaal vier maanden de tijd om minimaal honderd verschillende aandeelhouders warm te maken, die gezamenlijk tweeduizend aandelen kopen. Aandelen kosten € 5,- per stuk, waarvan de aandeelhouders € 4,- terugkrijgen als het boek onverhoopt niet wordt uitgegeven.



 


Bureaus

Marketing

Economisch