Van Opzij tot Yab Yum: oude nieuwe bladen op babynrs.nl

24-06-2008 (10:46) - Media

De afgelopen dertig jaar zagen meer dan duizend nieuwe tijdschriften het levenslicht. Een groot deel daarvan bestaat inmiddels niet meer. Voormalig reclameman Jan Knaap heeft een enorme collectie ‘babynummers’, die hij in de loop der jaren heeft verzameld. Sinds gisteren zijn ze te zien op www.babynrs.nl.

De levensduur en de populariteit van tijdschriften vormen een afspiegeling van de tijd waarin we leven en illustreren de maatschappelijke veranderingen om ons heen. Om die reden is de privéverzameling met babynummers (de nul- en eennummers van nieuwe tijdschriften) uniek.
Initiatiefnemer en voormalig reclameman Jan Knaap stelt hiermee zijn buitengewone privéverzameling voor het eerst open aan het Nederlandse publiek. Uit het persbericht: elk nieuw tijdschrift dat geboren wordt staat steeds weer voor óf een nieuwe manier van bladen maken, een nieuwe categorie, applaus, verwondering óf maatschappelijke opwinding: het clubblad van Yab Yum in de jaren tachtig, Opzij in de jaren zeventig, Avenue in de zestiger jaren, de introductie van bloot door Playboy in 1983 en Linda. als eerste personality magazine in Nederland in 2003. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de babynummers die deel uit maken van de verzameling.

Achtbaan
De website www.babynrs.nl is een achtbaan en tegelijkertijd een zoekmachine door de geschiedenis van bladintroducties, met begin 1900 als startpunt. Vanaf 1980 is de privécollectie vrijwel compleet. Bezoekers van de website kunnen heel functioneel door het online archief heen lopen en zoeken op onder andere titel, geboortejaar, hoofdredacteur en type blad. Daarnaast bevat het een groot aantal wetenswaardigheden in de vorm van kleine vertellingen. Bijvoorbeeld dat een blad met een ondertitel een grotere overlevingskans heeft dan een blad dat zonder ondertitel de lezer tegemoet treedt. En dat begin jaren tachtig het uitgeven van een tijdschrift nog iets heel bijzonders was met vijf tot tien introducties per jaar, terwijl er tegenwoordig jaarlijks vijftig tot zeventig nieuwe tijdschriften op de markt komen.
 
Voor privéverzamelaar Jan Knaap begon het verzamelen van babynummers in 1980 als een hobby. De laatste tien jaar werd hij door de almaar groeiende omvang van zijn archief ondersteund door de informatieafdeling van reclamebureau ETCETERA waar hij als partner werkzaam was en recentelijk afscheid nam. 'Deze website is letterlijk mijn afscheidscadeau van de zaak.' Z’n verzameling krijgt nu een publieksfunctie omdat geen van de uitgevers in Nederland op structurele wijze een goed archief aangelegd heeft van bladen die zij de afgelopen dertig jaar op de markt hebben gebracht.

De privéverzameling babynummers, meer dan duizend stuks, zal ook fysiek beschikbaar komen voor musea of instellingen die maatschappelijke ontwikkelingen of specifieke thema’s willen illustreren met de ontwikkelingen in het voor velen zo herkenbare tijdschriftenlandschap.

Bureaus

Marketing

Economisch