We willen overal tv kijken
13-09-2010 (09:52) - Media
We kijken nog steeds samen tv, maar chatten er nu ook online over. De helft van de Nederlandse kijkers vindt reclame niet hinderlijk, de andere helft wil er vanaf, al mag het dan niets kosten. Dat blijkt uit Europees onderzoek vanuit Intel onder ruim 7000 kijkers, waarvan 994 in Nederland. Vooral films worden samen bekeken, terwijl de 45-plussers ook het nieuws graag samen bekijken. Praten over de programma’s blijft onverminderd populair, voornamelijk via de telefoon, e-mail en MSN, terwijl sociale netwerken en Twitter bij de jongere kijkers in opkomst zijn.
Er is een duidelijke behoefte aan vrijheid om overal en altijd tv te kunnen kijken. Die wens leeft vooral bij jongeren. Bijna de helft van de kijkers heeft behoefte aan een persoonlijke service met programma-aanbevelingen op basis van eerdere kijkvoorkeuren. De belangrijkste uitkomst is dat tv-kijken nog altijd een sociale activiteit is. Maar in plaats van de volgende dag bij de koffieautomaat over de programma’s te praten, gaan we steeds vaker meteen online om er met medekijkers over te chatten. Opmerkelijk is dat de helft van Nederlandse kijkers geen bezwaar heeft tegen reclame, terwijl de andere helft daar juist vanaf wil. Maar wie er vanaf wil, heeft daar nauwelijks iets voor over: 33% niet meer dan €2 per maand; 14% niet meer dan €5 en 6% maximaal €10 per maand.
Samen met vrienden en familie tv kijken blijft onverminderd populair, aldus ruim de helft van de ondervraagden in Nederland. Vooral films worden samen bekeken (80%), terwijl de 45-plussers ook het nieuws graag samen bekijken (72%). Een op de vijf kijkers geeft aan meer tv te kijken dan vijf jaar geleden, 2 op de vijf kijkt evenveel en de rest kijkt minder. In de categorie 18-24 jaar zegt 1% geen tv te kijken, voor ouderen is dat een onmeetbaar laag percentage. Praten over de programma’s blijft onverminderd populair, het gaat voornamelijk via de telefoon (30%), e-mail (17%) en MSN (15%), terwijl sociale media (8%) en Twitter (3%) bij de jongere kijkers in opkomst zijn.