Website versterkt beleving dagblad
20-09-2007 (10:26) - Media
Als de dagbladlezer ook regelmatig de bijbehorende internetsite bekijkt, haalt hij meer beleving uit zijn dagblad. Er blijkt sprake van een dagbladmerk-effect dat dagbladlezers enthousiaster maakt, meer laat meeleven en meer gespreksstof biedt. Dat is de belangrijkste conclusie van het vervolgonderzoek op Mediabeleving 2007 Plus in opdracht van Cebuco. Om de synergie tussen de gedrukte en de online krant aan het licht te brengen heeft Cebuco onderzoeksbureau TNS Nipo/Veldkamp gevraagd om specifiek de beleving van deze twee mediakanalen onder de loep te nemen. Aanleiding is de transformatie van veel dagbladmerken in multimediale platforms. Ook de sites van dagbladen trekken inmiddels een miljoenenpubliek. Het onderzoek is door het bureau uitgevoerd als aanvulling op het onlangs gerapporteerde Mediabelevingsonderzoek.In het vervolgonderzoek valt op dat de grote groep dubbellezers die zich regelmatig via print en online informeert meer uit het krantenmerk haalt. Het onderzoeksbureau spreekt in dit verband van een dagbladmerk-effect. De synergie blijkt ook op te gaan voor de reclame. Het dagbladmerk-effect treedt ook op bij de beleving van reclame in de papieren en online krant. Zo is te zien dat dubbellezers meer nieuws uit dagbladreclame halen dan mensen die alleen de gedrukte krant zien.