Secondelijm, spuitbussen en tech bij de hackathon van het jaar

Secondelijm, spuitbussen en tech bij de hackathon van het jaar

22-02-2024 (14:03) - Opinie

Van zacht zoemende laptops, meetings met klanten en gestroomlijnde workflows naar werkbanken vol spuitbussen, schroeven en secondelijm. Waar we normaal in relatieve rust werken, verandert eens in het jaar het kantoor van Kaliber in de werkplaats van Willie Wortel. Met overal gereedschap, hout, verf, én een beetje chaos. Het is de dag waar we elk jaar halsreikend naar uitkijken, waarop we samen met collega’s de handen uit de mouwen steken: de hackathon.

Het idee van onze hackathon is simpel: ‘s ochtends bestaat het nog niet, en aan het eind van de dag hebben we werkende uitvindingen, nieuwe experimenten uitgevoerd en verborgen talenten ontdekt. Dit keer werkten we in zeven teams aan 7 prototypes. Het achtste team rende de dag rond om als razende reporters verslag te doen van deze dag.

7 nieuwe uitvindingen van Kaliber

De stuiterballenprojectie: “Een muurprojectie van 100 stuiterballen die met machine learning reageert als jij langsloopt.”

De joe-joe-doei-doei-koekoeksklok: “Een koekoeksklok die waarschuwt als de meeting bijna voorbij is. Met licht, geluid, en een badeendje.”

De vocifera machina: “Dit apparaat kan tekeningen omzetten in geluid. Zo weet je precies hoe jouw kunstwerk klinkt.”

De applausmeter: “Een machine die met lichtjes laat zien hoe hard er geklapt wordt, in de vorm van de domtoren."

Tommy’s deurbel: “Een deurbel waar je niet op mag drukken. Maar toch doet, om een glimlach te krijgen van de wijze spreuken die kinderen dan uitspreken. Of een scheetje laten.”

The yellow soundmachine: “We hebben van onze oude piano een soundboard gemaakt, elke toets geeft een ander audiofragment.”

De pijpenplanner: “Een visuele planner waarmee we met houten ballen bijhouden hoeveel uur je aan een bepaald project werkt. Met een weegschaal die de ballen live op een beeldscherm weergeeft.”

En… hoe ruikt dat?

Terwijl de teams druk aan het klussen waren, werd de dag vastgelegd in een speciale aflevering van ‘Radio Kaliber’. Luister mee naar een kort fragment van deze uitzending: het vragenvuurtje.

Tussen fysiek, analoog en digitaal

Albert, front-end developer, werkte aan de stuiterballenprojectie. “Het was heel tof om de scheidingslijn tussen fysiek en digitaal te zoeken. Toen het eerste prototype werkte, stonden een paar teamgenoten al als gekken met hun armen te zwaaien in de digitale ballenbak; hilarisch om te zien, en precies de reactie waar je op hoopt.”

UX designer Saskia van team koekoeksklok: “Het was echt tof om oude techniek weer nieuw leven in te blazen. We hebben ook veel gelachen bij het maken van alle geluidsfragmenten voor de klok, iedereen had zoveel goede ideeën, heel aanstekelijk.”

Designer Maria uit team pijpenplanner: “Het systeem om de balletjes uit de buis te halen was best complex, maar het is toch gelukt. Ik vond het ook gewoon lekker om de hele dag fysiek bezig te zijn, te klussen en samen keihard te werken.”

Oneindige ontdekkingsdrift

Tommy, de 7-jarige in ons logo, ontdekt de wereld door te experimenteren. “Deze jaarlijkse Tommy-dag houdt die ontdekkingsdrift in ons levend,” vertelt contentspecialist Frank. “Het is een mooie manier om intensief samen te werken met collega’s waar je normaal niet direct mee te maken hebt. En dan is het helemaal leuk als je ook nog eens een mooi project voor je bureau of de buurt kunt maken."

Lieke Ongering (copywriter bij Kaliber)
Frank Meeuwsen (content lead bij Kaliber)