Beiersdorf ontvangt ‘Triple A’ beoordeling voor duurzaamheid
Beiersdorf heeft voor het tweede jaar op rij de ‘Triple A-lijst’ van de non-profitorganisatie CDP bereikt.
Met dit certificaat wordt het bedrijf erkend voor haar inspanningen op het gebied van duurzaamheid, met specifieke focus op klimaatverandering waarbij wordt gekeken naar: bebossing/ontbossing, CO2-uitstoot en hoe de organisatie omgaat met water.
Triple A
De Triple A-erkenning (score A op de volgende aspecten: klimaatverandering, bossen en waterveiligheid) markeert een mijlpaal en bevestigt de ambitieuze duurzaamheidsstrategie van het bedrijf, genaamd CARE BEYOND SKIN.
Vincent Warnery, CEO, Beiersdorf AG: “ We zijn er trots op dat we opnieuw de hoogste beoordeling van het CDP hebben gekregen. Het bevestigt onze sterke inspanningen om de milieuprestaties van onze productportefeuille te verbeteren en ons bedrijf als geheel koolstofarm te maken. En het is een bewijs van onze overtuiging om de transformatie van onze industrie op het gebied van duurzaamheid te stimuleren en tegelijkertijd ook onze consumenten te boeien en uitzonderlijke resultaten te leveren.”
Care Beyond Skin
Elk jaar beoordeelt de non-profitorganisatie CDP (voorheen "Carbon Disclosure Project") de milieu-informatie van bedrijven aan de hand van strenge criteria, zoals het beheer van milieurisico's, de volledigheid van de ingediende gegevens en de commitment om gestelde doelstellingen te behalen. Jean-François Pascal, Vice President Sustainability, Beiersdorf AG: “Onze duurzaamheidsagenda CARE BEYOND SKIN en de bijbehorende milieuverplichtingen zijn gebaseerd op wetenschap. Onze klimaatdoelstelling is bijvoorbeeld gevalideerd door het Science Based Targets initiatief en is gericht op het verminderen van CO2-uitstoot met 30% in de scopes 1-3 tot 2025. Dit is een toonaangevend streven binnen onze industrie.”
Ecologische voetafdruk
Gitta Neufang, Corporate Senior Vice President Global R&D, Beiersdorf AG: “We deinzen er niet voor terug om zelfs onze meest iconische huidverzorgingsproducten wereldwijd te verduurzamen met meer sustainable ingrediënten en verpakkingsoplossingen. Hierdoor kunnen we onze ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleinen.” Een van deze producten, die onlangs ingrijpend is vernieuwd, is NIVEA Soft. De hernieuwde versie bevat 100% natuurlijke jojoba-olie en is voor 98% biologisch afbreekbaar. De aangepaste formulering leidt tot 40% minder CO2-uitstoot, wat een belangrijke vooruitgang is.
Mijlpaal
In 2023 bereikte Beiersdorf nog een belangrijke mijlpaal op weg naar klimaatverbetering met de opening van het nieuwe productiecentrum in Leipzig, Duitsland. De fabriek voldoet aan de hoogste milieu- en duurzaamheidsnormen en werkt CO2-neutraal door het gebruik van hernieuwbare elektriciteit en biogas voor het opwekken van warmte. Beiersdorf is van plan deze fabriek in de toekomst te ontwikkelen tot een "Energy+" locatie die meer duurzame energie genereert dan verbruikt.
WWF Duitsland
Om ontbossing tegen te gaan zet Beiersdorf zich in om kleine boeren te ondersteunen bij het duurzamer verbouwen van palmolie. Samen met de jarenlange partner, het WWF Duitsland, heeft Beiersdorf het project in de Indonesische provincie West-Kalimantan uitgebreid, met als doel een boerengroep van 200 leden te certificeren volgens de internationale Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) standaard in 2026. Waterveiligheid is een andere prioriteit voor Beiersdorf. Voor het bedrijf is water een fundamenteel bestanddeel van productformules en speelt het een sleutelrol in productieprocessen en is het daarnaast ook belangrijk tijdens het gebruik van de producten door de consument. Samen met het WWF Duitsland werkt Beiersdorf aan Water Stewardship.