Chiquita en Albert Heijn introduceren de groene 5-pack tegen voedselverspilling

Chiquita en Albert Heijn introduceren de groene 5-pack tegen voedselverspilling

04-06-2025 (09:44) - Sustainable

Bananenmerk Chiquita lanceert samen met Albert Heijn een innovatie in het bananenschap: de Chiquita groen 5-pack. Ook introduceren ze de Chiquita geel 5-pack. Zo krijgen consumenten voor het eerst écht de keuze: rijp voor nu, of groen voor later.

Met de Chiquita geel 5-pack en groen 5-pack naast elkaar kunnen consumenten hun aankoop afstemmen op hun eetmoment: direct, of later in de week. De verpakking zorgt voor een langere houdbaarheid en dit zou in theorie de kans op verspilling moeten verkleinen.

Via een grote crossmediale campagne wil Chiquita consumenten laten wennen aan het vernieuwde assortiment. Met 'Groene bananen zijn niet gekker, maar gewoon later lekker' haakt het bedrijf in op de eerste, wellicht wat verbaasde reactie bij het zien van het vernieuwde assortiment.

Geel of groen?

Onderzoek wijst uit dat 88% van de bananenkopers hun aankoop al plant vóór ze de winkel binnenstappen. Kleur, kwaliteit en verpakkingsgrootte zijn daarbij doorslaggevend. Hoewel iets geler dan groen op dit moment de voorkeur heeft, is er ook een duidelijke groep consumenten die bewust kiest voor een langere houdbaarheid.

De Chiquita groen 5-pack sluit hier perfect op aan: deze bananen rijpen geleidelijk thuis en passen bij mensen die vooruit plannen. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat overrijpe bananen en tegenvallende versheid tot de grootste ergernissen van consumenten behoren.

Langer vers

"Deze nieuwe manier van bananen verkopen is echt een mijlpaal: het bananenschap is al meer dan 30 jaar vrijwel onveranderd gebleven. Dat tijdperk laten we nu bewust achter ons", zegt Peter Bolijn, Senior Marketing Manager Germany & Benelux bij Chiquita. "De Chiquita groen 5-pack is een innovatieve oplossing die inspeelt op de veranderende behoeften van consumenten: verser, minder verspilling en meer keuze. We zijn trots op de samenwerking met Albert Heijn en Bakker Barendrecht om de moderne consument beter passende opties te bieden in het versschap."

Jurian Simons, Lead Category Manager Fruit & Verse Sappen bij Albert Heijn: "De wereld verandert, en daarmee ook de wensen van consumenten. Ze zijn bewuster van wat ze kopen en hoe lang het meegaat. Als innovatieve supermarkt speelt Albert Heijn daar graag op in. Met de introductie van de Chiquita groen 5-pack beantwoorden we de vraag van klanten die minder vaak willen winkelen, maar wel elke dag verse bananen willen eten."