Duurzaamheid als bedrijf; 3 onbekende tips!

01-07-2024 (15:51) - Sustainable

Wanneer je tegenwoordig als bedrijf niet actief bezig bent met duurzaamheid en het klimaat, dan doe je niet meer mee. Niet alleen klanten vinden dit belangrijk, ook je werknemers zullen vroeg of laat in opstand komen wanneer jij hier geen oog voor hebt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker. Nu hoeft niet ieder bedrijf compleet klimaatneutraal te zijn, dit is immers ook simpelweg niet mogelijk in veel bedrijfstakken. Maar er zijn wel zaken die je kunt doen om het te verbeteren. Welke zaken goed zijn om als bedrijf te verkennen? Lees snel verder.

1. IOT

Iets wat steeds populairder is maar bij kleine bedrijven onderbelicht blijft, is het Internet of Things. Dit is een innovatief systeem wat verschillende apparaten met elkaar in verbinding kan brengen. Hiermee kunnen er handelingen plaatsvinden zonder menselijke tussenkomst. Wanneer je kijkt naar de technologie van IOT voor bedrijven zie je dat dit op veel verschillende zaken toegepast kan worden. Wanneer je het efficiënt inzet, kan het veel energie en mankracht besparen. Je kunt door het gebruik van IOT processen optimaliseren, waardoor er geen verspilling plaatsvindt. Denk aan het automatisch beheren van voorraden en het legen van afvalbakken wanneer ze echt vol zitten. IOT, houd het in de gaten!

2. Thuiswerken

Wanneer je het thuiswerken slim inzet, dan zul je al snel merken dat dit je duurzaamheid als bedrijf aardig kan verhogen. Je hebt minder kantoorruimte nodig, dus minder vaste lasten voor verwarming en andere zaken. Ook zul je heel wat woon/werkverkeer minder hoeven inzetten, iets wat ook in totaal behoorlijk kan oplopen aan besparingen, maar ook qua duurzaamheid. Ga bijvoorbeeld over naar een bedrijvenverzamelgebouw en je zult al snel merken dat je veel minder ruimte nodig hebt.

3. Leveranciers

Als bedrijf kun je natuurlijk niet zonder leveranciers. Zij zorgen ervoor dat je optimaal je producten ontvangt. Maar de ene leverancier is echter de andere niet, het is goed om te focussen op een aantal speerpunten van de leverancier. Is het vervoer wat hij of zij gebruikt duurzaam en zijn de basisproducten op een verantwoorde manier verkregen? Wanneer dat niet het geval is, is het aan te raden eens te verkennen wat de concurrentie van je leveranciers doet. Want wanneer je te veel inlevert op dit aspect, zul je vroeg of laat hier vervelende reacties uit de omgeving op krijgen.

Kortom, als bedrijf kun je er vandaag de dag niet meer omheen om rekening te houden met je duurzaamheid en de impact op het milieu. Investeer in duurzaamheid, zowel op de lange als op de korte termijn. Het gaat er niet alleen voor zorgen dat je beter afsteekt ten opzichte van de concurrentie, maar ook dat je onderneemt met een beter gevoel en dat klanten zich graag aan je binden. Ook werknemers vinden duurzaam ondernemen steeds belangrijker worden, met een snel veranderende arbeidsmarkt zul je ervaren dat er meer nodig is om personeel te behouden dan louter het bieden van een goed salaris. Een bedrijf heeft een voorbeeldfunctie gekregen, iets waarvan het goed is om rekening mee te houden en bewust bij stil te staan. Groot hoeft de impact niet altijd te zijn, de winst kan al in kleine dingen zitten.