Nieuwe Plan S'-strategie Kia voor verandering mobiliteit in Europa

16-05-2023 (10:37) - Sustainable

Kia heeft tijdens een speciale bijeenkomst een update gegeven over de strategie van het merk. De focus lag hierbij op de nieuwste innovaties waarmee het merk de mobiliteit in Europa wil veranderen om zo bij te dragen aan een betere toekomst voor iedereen.

De Plan S'-strategie, waarmee het merk zichzelf verandert naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen, is gebaseerd op drie pijlers: 'people', 'planet' en 'profit'. Kia streeft met alle drie pijlers naar het verder vergroten van het aanbod van klantgerichte producten en diensten met een zo klein mogelijke impact op het milieu en de samenleving.

Leidende positie

Kia wil in 2030 wereldwijd het aandeel van de verkoop van geëlektrificeerde modellen verhogen tot 55% (2,38 miljoen eenheden), en daarmee een toonaangevend EV-merk worden. Kia gaat dan ook in de komende vijf jaar € 22 miljard investeren, waarvan 45% bestemd is voor toekomstige activiteiten op het gebied van robotica, elektrificatie en autonoom rijden. Kia zet met de 'Plan S'-strategie vol in op duurzame mobiliteit. Een belangrijk onderdeel van de strategie is een versnelde elektrificatie, met als doel om in 2030 wereldwijd 1,6 miljoen volledig elektrische auto’s te verkopen. Een ander onderdeel van de strategie is het aanbieden van state-of-the-art connected functies en technologieën voor autonoom rijden. De EV9 is de eerste Kia die op dit gebied al grote stappen maakt. Kia wil vanaf 2025 in zijn fabriek in Slowakije kleine en middelgrote elektrische auto’s gaan produceren die van groot belang zijn om elektrisch rijden verder ate stimuleren in Europa.

Unieke rijervaringen

Om in de toekomst een leiderschapspositie te bereiken op het gebied van duurzame mobiliteit, zet Kia in op vier belangrijke productpijlers; verbonden diensten, autonoom rijden, performance en design. Kia is van plan om in 2030 het aandeel gerecycled plastic in nieuwe auto's te hebben verhoogd tot 20% en ondersteunt The Ocean Cleanup, een wereldwijde milieuorganisatie, bij het inzamelen van plastic afval uit de oceaan. Kia gaat ook door met het realiseren van een netto nul CO2-uitstoot in 2045 in alle onderdelen van de waardeketen, inclusief productie, logistiek, recycling en de gebruiksfase van voertuigen.