NL start-up MOYU wint de Sustainability Champion Award bij FedEx Small Business Grant competitie

26-01-2022 (16:55) - Sustainable

FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp. (NYSE: FDX) en 's werelds grootste expres vervoerbedrijf, heeft de winnaar van de Small Business Grant Competitie in Europa beken gemaakt.

Nederlandse start-up MOYU is de winnaar van de Judges Choice Award in de categorie ‘Sustainability Champion.’ Daarmee wint het bedrijf €15.000. MOYU ontwikkelt notitieboeken en andere schrijfartikelen gemaakt van duurzaam steenpapier. Steenpapier is gemiddeld zo’n 500 keer te herschrijven en gaat maanden tot jaren mee. MOYU streeft naar een wereld waarin single use papier en papierverspilling verleden tijd zijn.

De Grand Prize van €50.000 is gewonnen door byACRE, een Deense start-up die mobiliteitsoplossingen ontwerpt en ontwikkelt. De competitie voor midden- en kleinbedrijf, met in totaal bijna €250.000 aan prijzengeld, biedt ondernemers de mogelijkheid om te groeien en hun ambities waar te maken. Uit 2.100 aanmeldingen is byACRE gekozen als meest innovatieve MKB-bedrijf in Europa.

In deze eerste pan-Europese competitie van de Small Business Grant Awards winnen naast MOYU twee andere bedrijven ook een Judges Choice Award. Ook zij winnen €15.000:

Digital Excellence: eKuore, een Spaans bedrijf voor slimme medische apparatuur, wint dankzij hun duidelijke digitale integratie. Zij ontwikkelden de eerste digitale geluidsscoop op de draadloze markt die kan worden aangesloten op een smartphone of tablet om informatie op te nemen en op te slaan voor het stellen van betrouwbaardere diagnoses.

Innovation Mastermind: Apis Innovation’s Thermosolar Hive, opgericht in Tsjechië, wint met een oplossing van een duidelijk wereldwijd probleem. Hun Thermosolar-bijenkast doodt de varroamijt, de grootste vijand van bijen en biedt daarmee ecologische en economische oplossingen voor imkers en gezondere honing voor hun klanten.

Daarnaast reikt FedEx nog €10.000 uit aan 15 midden-en kleine bedrijven uit 15* Europese landen die de People’s Choice Awards winnen. Hiervoor hebben mensen in verschillende landen gestemd. Met een totale prijzenpot van €250.000 hebben 19 midden-en kleine bedrijven uit 16 Europese landen gewonnen. In Nederland wint Gust of Change deze prijs met hun duurzame kledingcollectie voor watersport.