Ruim 500 kinderen treden toe tot Raad van ComissarisJES van De Koffiejongens

Ruim 500 kinderen treden toe tot Raad van ComissarisJES van De Koffiejongens

16-04-2024 (10:00) - Sustainable

Afgelopen weekend introduceerde De Koffiejongens een nieuwe manier van zakendoen. De groene koffie-pionier zette een vacature uit voor de Raad van ComissarisJES.

Het idee: kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud doen hun intrede in het controlerende adviesorgaan van De Koffiejongens en krijgen hiermee automatisch een stem met betrekking tot thema’s als: duurzaamheid, ondernemerschap en bedrijfscultuur. De Koffiejongens vindt het tijd om de volgende generatie écht serieus te nemen en ze bij volwassenen aan tafel te zetten. Ze blijken niet de enigen. In één weekend kwamen er meer dan 500 aanmeldingen binnen.

CEO Bart Dingjan: "We wisten niet waar we met deze onconventionele move op moesten rekenen. We riepen gekscherend: ‘Als het moet huren we een stadion af’, maar met 20 aanmeldingen waren we al ongelooflijk blij geweest.”

Dat er straks meer dan 500 kinderen meepraten over de toekomst van De Koffiejongens is volgens Dingjan fantastisch nieuws, en de teller loopt nog door. Dingjan: “De toekomst in handen van de toekomst, dat is het achterliggende idee. De gigantische hoeveelheid aanmeldingen is een duidelijke bevestiging dat kinderen graag mee willen praten en ik kan niet wachten om te horen wat ze te zeggen hebben.”

verantwoording afleggen

Wat dat precies gaat zijn, zal duidelijk worden tijdens de Grote Kindervergadering die De Koffiejongens in het najaar organiseert. De uitkomst van deze vergadering en de actiepunten die hieruit voortvloeien, worden meegenomen in het impactrapport dat De Koffiejongens eind 2024 wereldkundig maakt. Dingjan: “Het doel van deze samenwerking is een nog snellere vooruitgang naar een duurzame toekomst voor de volgende generatie. Het voelt voor ons logisch om verantwoording af te leggen aan die generatie en samen te werken aan een wereld die zij erven."

Over De Koffiejongens

De Koffiejongens is een duurzaam, Nederlands abonnementsmodel voor koffiecups. Het bedrijf werd in 2016 opgericht door Walter Morriën en Corné van Drogenbroek. Het initiële idee: een particulier abonnement voor kwalitatieve, betaalbare en duurzame koffiecups. In de afgelopen 7 jaar heeft het bedrijf zich doorontwikkeld tot een volledig duurzaam én sociaal koffiemerk met gecertificeerde koffie, in honderd procent biologisch afbreekbare koffiecups, gemaakt van planten. De koffiecups komen in verschillende smaken (Lungo, Lungo Forte, Lungo Extra Forte, Espresso, Ristretto, Decaf) en zijn inmiddels zowel los als in abonnementsvorm verkrijgbaar. Van intensief voor grote koffiedrinkers, tot lichtere abonnementen. Alle pakketjes worden verpakt in FSC-gecertificeerd karton en ingepakt door medewerkers die vroeger een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. De bezorging gaat (waar mogelijk) met de fiets of lopend. Daarnaast zijn De Koffiejongens B-Corp gecertificeerd. De Koffiejongens verkopen nu bijna 30 miljoen biologisch afbreekbare koffiecups per jaar. Ze zijn onlangs ook gelanceerd in Duitsland.