Sellpy onderzocht tweedehands shopgedrag: voorkeur voor premium preloved en shoppen in de avond
Nog maar enkele dagen tot Second Hand September van start gaat. Tweedehands platform Sellpy zet zich al jaren in om tweedehands shoppen zo makkelijk mogelijk en voor iedereen toegankelijk te maken. En dat een stijgende groep consumenten tweedehands kleding (ver)koopt is een feit, maar hoe ziet ons tweedehands shopgedrag eruit?
Voor Second Hand September onderzocht Sellpy de cultuurspecifieke modebehoeften van haar consument in 7 landen waar het platform actief is.
Nederlanders doen het anders
Second Hand September is een initiatief van Oxfam, die daarmee fast fashion en onze verslaving aan kleding op een ludieke manier onder de aandacht wil brengen. Juist in september, dé modemaand van het jaar met fashion weeks in alle grote modesteden. Een steeds groter wordende groep Nederlanders (ver)koopt al tweedehands. Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bleek dit in 2020 al zo’n 45% van de Nederlandse vrouwen te zijn.
Sellpy is ontstaan vanuit het idee om het voor iedereen makkelijk te maken om circulair te leven, niet alleen in september maar gedurende het gehele jaar. Voor het onderzoek naar het tweedehands shopgedrag van de Sellpy consument is de data van 7 Europese landen waarin Sellpy momenteel actief is meegenomen. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het liefst premium items kopen, zoals Ralph Lauren truien en Prada tassen. In Duitsland en Oostenrijk is er veel vraag naar Patagonia, terwijl het merk in andere landen, waaronder Nederland, minder prominent aanwezig is. Een verschil dat mogelijk duidt op de verschillende voorkeuren en waarden van de consument per land op het gebied van duurzame en outdoorkleding.
Een andere cultuurspecifieke modebehoefte is te zien is in het feit dat in Oostenrijk de dirndl veel wordt gezocht en in Finland de avondjurk - twee categorieën waar Nederlanders vrijwel niet naar kijken. Nederlanders kijken liever naar blazers en jumpsuits. En wanneer we dan het liefste shoppen? Velen zien shoppen naar unieke preloved items als ontspannen moment, want we doen dit vooral als avondactiviteit. Bij 5 van de 8 landen is de zondagavond het meest populair, maar wij Nederlanders doen het anders - donderdagavond is wanneer wij vooral gaan scrollen.
Over Sellpy
Sellpy is een tweedehands online platform met als doel om tweedehands (ver)kopen voor iedereen toegankelijk te maken, ontstaan uit het idee om het voor iedereen makkelijk te maken om circulair te leven. Sellpy neemt het gehele verkoopproces voor de consument uit handen; van het inspecteren, fotograferen tot het prijzen van de items. Met Sellpy kunnen mensen moeiteloos bijdragen aan een groenere toekomst door tweedehands winkelen en verkopen te omarmen. Alles wat door Sellpy niet wordt verkocht, wordt gerecycled of gedoneerd aan goede doelen als Unicef of Save The Children.
Sellpy is opgericht in Zweden in 2014 en werd in 2021 gelanceerd in Nederland. In totaal is de koopservice van Sellpy nu actief in 24 landen en de verkoopservice in 8. Dit jaar breidt het platform uit naar nog zo’n 20 Europese landen, waaronder België (officiële lancering op 29 augustus).