Smyle verbreekt wereldrecord in Franse Alpen
In de strijd tegen microplastics en plasticverpakkingen, creëerde Smyle in samenwerking met sneeuwkunstenaar Simon Beck 's werelds grootste en duurzaamste kunstwerk in de Franse Alpen. De finalist van Coolest Dutch Brands 2023 verbreekt met het kunstwerk niet alleen een wereldrecord, maar wil ook een belangrijke maatschappelijke boodschap verspreiden.
Door een combinatie van zijn creativiteit en milieubewustzijn heeft kunstenaar Simon Beck op een bevroren en besneeuwd meer, in zijn woonplaats Les Arcs, Frankrijk, met 135.000 voetstappen de boodschap als kunstwerk tot leven gestampt. Met een indrukwekkende oppervlakte van 13.625 vierkante meter, is het kunstwerk in twee dagen met Beck's voetstappen gecreëerd, met een minimale ecologische ‘footprint’.
Meer dan een record
De samenwerking met Simon Beck en het Nederlandse Smyle gaat verder dan het vestigen van records; het is een oproep tot actie voor zowel consumenten als bedrijven om hun ecologische voetafdruk - oftewel hun ‘footprint’ - te heroverwegen. Het kunstwerk is in twee dagen gecreëerd, en op de derde dag weer met een laag van 12 centimeter bedekt.
Simon Beck vertelt in de mini-documentaire dat "hij het een fijne gedachte vindt dat zijn kunstwerk tijdelijk is". Door gebruik te maken van de natuurlijke sneeuw in de Franse Alpen, streven Simon en het bedrijf ernaar een wereldwijde discussie op gang te brengen over de plastificering van mens en natuur.
Almar Fernhout, oprichter van Smyle, vertelt meer over het initiatief: “Met dit kunstwerk willen we de gevestigde orde uitdagen, daadwerkelijk anders te denken en te doen. Onze innovatieve producten, zoals tandpasta in tabletvorm en deze boodschap in de sneeuw, is daar het bewijs van.” Zijn bedrijf is vooraanstaand in duurzame mondverzorging, met de missie om effectieve producten te leveren die zowel goed zijn voor de gebruiker als voor de planeet.
Minimaal budget, maximale impact
Mischa Schreuder, creatief verantwoordelijke voor Smyle bij Fitzroy, vertelt dat Smyle consumenten en bedrijven wil inspireren om bewuste keuzes te maken: "Het kunstwerk is een bewijs dat duurzame verandering begint met creatief denken en anders te handelen. Dit wereldrecord is het ultieme bewijs dat je een pakkende boodschap de wereld in kan sturen met minimale footprint en minimaal budget.”
Bekijk hier de mini-docu: