The Substitute start bewustwordingscampagne tegen Fast Furniture
28-06-2021 (11:23) - Sustainable
Alleen al in Europa wordt er ieder jaar ruim 11 miljard kilo (1) aan meubels weggegooid. Ongeveer 80-90% wordt verbrand of eindigt op de vuilnisbelt. Slechts 10% hiervan wordt gerecycled. Het grof huishoudelijk afval is de enige afvalstroom die de laatste jaren niet slinkt maar zelfs toeneemt. Niet alleen zeer belastend voor het milieu maar ook zonde van de waardevolle?grondstoffen die op deze manier verloren gaan.
Met de bewustwordingscampagne ‘Slow down Fast Furniture’ wil The Substitute aandacht vragen voor dit probleem en hoopt consumenten aan te sporen tot meer duurzaam koopgedrag als het gaat om hun interieur of verbouwwerkzaamheden in huis.
Bewustwording
Bewustwording is de eerste stap in het veranderen van gedrag. Inzicht geven in de omvang van het probleem is dan ook de inzet van deze online campagne. Door middel van infographics en concrete facts & figures brengt The Substitute dit in beeld. De campagne loopt 2 weken en start maandag 28 juni 2021.
'Je rijdt zo naar IKEA voor een nieuwe kast'
Fast furniture is nog een enorme blinde vlek. Over de impact van kleding en voedsel wordt steeds meer nagedacht maar als je kast stuk is, gooi je hem bij het grofvuil en rij je naar Ikea voor een nieuwe. Zo wordt er elke 5 seconden ergens ter wereld een Billy gekocht (2). Deze blinde vlek veroorzaakt per jaar in Nederland ongeveer 500.000.000 kilo aan grof huishoudelijk afval waarvan het grootste gedeelte interieurafval (3) waarvan minder dan 10% gerecycled.
Save, Use, Buy (SUB) methode
85 % van de mensen denkt niet aan duurzaamheid bij aankopen voor, of verbouwing van het huis (4). Simpelweg omdat de kennis ontbreekt. Wat moet je vragen? Waar moet je op letten? The Substitute wil niet alleen aandacht voor het probleem maar biedt met haar platform ook handelingsperspectief. Tevens heeft zij een tool ontwikkeld die de meest logische en duurzame route aangeeft bij de inrichting van een huis; de Save, Use, Buy (SUB) methode.