Unilever bereikt mijlpaal met Too Good To Go in strijd tegen voedselverspilling

07-03-2023 (11:58) - Sustainable

Twee jaar geleden startte de samenwerking tussen Unilever en Too Good To Go gericht op het tegengaan van voedselverspilling. Vandaag kondigen beide partijen aan dat er in totaal 1 miljoen producten zijn gered van verspilling.

De samenwerking begon met het aanbieden van magic boxen – een verrassingspakket met producten die tegen de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten of niet meer via de reguliere kanalen verkocht kunnen worden – met Unilever-producten via de app van Too Good To Go. Eind 2022 introduceerden beide partijen de mogelijkheid om een pakket met producten van onder andere Unox, Knorr, Calvé en Conimex thuis te laten bezorgen.

De samenwerking tussen Unilever en Too Good To Go startte in 2020 met een pilot in Rotterdam waarbij 1.000 magic boxen werden aangeboden. Vervolgens is deze pilot opgeschaald en werden er in totaal meer dan 400.000 producten gered. In 2022 introduceerden beide partijen de mogelijkheid om via de app van Too Good To Go een pakket met Unilever-producten, die niet meer via de reguliere kanalen kunnen worden aangeboden, te laten thuisbezorgen.

Geertje Zeegers, Country Manager Too Good To Go Nederland: ‘Inmiddels hebben meer producenten zich aangesloten, waardoor er gevarieerde magic boxen aangeboden kunnen worden zoals een BBQ pakket en een Wereldkeuken pakket. Ook zijn we met Unilever aan het kijken om in andere landen een thuisbezorgservice op te zetten, want in Nederland hebben we laten zien dat het werkt.’

Voedselverspilling naar nul

In Nederland heeft Unilever de afgelopen twee jaar geen goede producten verspild en is het doel om voedselverspilling naar nul te brengen. Om dit doel te bereiken, wordt er – door de keten heen – gekeken hoe verspilling kan worden tegengegaan.

Het zorgen voor een betere planning is daarbij essentieel. Dankzij het gebruik van data sluit Unilever het productaanbod steeds beter aan op de vraag. Bij seizoensproducten, zoals erwtensoep en BBQ-sauzen, blijft het lastig. Daar kan een warme winter of koele zomer ervoor zorgen dat er minder erwtensoep of BBQ-sauzen worden geconsumeerd dan verwacht en er dus producten overblijven.

Unilever werkt naast Too Good To Go ook samen met Foodello om producten die dicht bij de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten voor een lagere aankoopprijs aan te bieden. Foodello is een E-commerce platform dat zich focust op producten die niet in de winkelschappen belanden vanwege de houdbaarheidsdatum of een veranderende verpakking. Ook werkt Unilever al jarenlang samen met de Voedselbank. Jaarlijks doneert Unilever ruim 1 miljoen producten.