
Nieuw onderzoek: 'Consument wil meer grip op data'
Nederlandse consumenten zijn duidelijk: ze willen grip op hun persoonsgegevens en verwachten transparantie van bedrijven. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76% van de Nederlanders wil weten in welk land hun gegevens worden opgeslagen.
Nog eens 74% verwacht dat bedrijven open zijn over hun datacenters en ruim de helft (55%) wil dat data expliciet binnen Europa wordt bewaard.
De urgentie is groot: consumenten wegen veiligheid inmiddels zwaarder dan prijs of gemak. Toch laat het onderzoek zien dat er nog veel onzekerheid bestaat. Zo maakt 41% zich zorgen over opslag buiten Europa, terwijl slechts 37% vertrouwen heeft dat de AVG hen voldoende beschermt. Bijna een kwart van de Nederlanders weet niet eens of Europese opslag veiliger is, een duidelijk signaal dat transparantie en educatie vanuit bedrijven dringend nodig zijn.
Generaties verdeeld, vertrouwen broos
De verschillen tussen leeftijdsgroepen zijn opvallend. Jongeren onder de 35 jaar maken zich minder zorgen over datalocatie en kiezen sneller voor gemak. Oudere generaties hechten juist aanzienlijk meer waarde aan Europese opslag en wettelijke bescherming. Ook opleidingsniveau speelt een rol: hoger opgeleiden stellen veiligheid vaker boven gebruiksgemak of kosten.
Kans voor bedrijven
“Consumenten verwachten radicale transparantie van bedrijven. Waar staat mijn data? Hoe wordt die beschermd? Voor organisaties ligt hier een enorme kans om zich positief te onderscheiden en vertrouwen op te bouwen,” zegt Ate van der Meer, CCO van Snakeware. “Wie dat goed regelt, wint het vertrouwen én de loyaliteit van de consument.”
Voor meer informatie over het onderzoek, klik hier.