Ken je klant

21-11-2008 (09:55) - Tips

Kennis van je (potentiële) klanten stelt je in staat om mailings en andere reclame-uitingen af te stemmen op de persoon. Deze afstemming verhoogt de attentiewaarde en respons!

Verzamel gegevens
1) Stel relaties in de gelegenheid om altijd zelf hun gegevens in te zien en aan te vullen.
Neem bijvoorbeeld in elke mailing een hyperlink op naar een ‘persoonlijke webpagina’ of ‘gegevens aanvullen’, zo vergroot jouw kennis van de relatie en zijn betrokkenheid.
2) Voer gerichte acties om informatie te verzamelen.
Denk aan postmailings waarbij men op een website gegevens achter kan laten voor meer informatie, of prijsvragen waarvoor geboortedatum en mobiel nummer verplicht ingevuld moet worden.
3) Verrijk je kennis van relaties met de resultaten van mailings.
Welke items in de nieuwsbrief iemand aanklikt, vertelt je waar zijn interesses liggen. Dat schept kansen voor vervolgacties over dat onderwerp.
4) Neem kleine polls af op je site of via je nieuwsbrief om steeds iets meer te ontdekken.
Denk hierbij vast aan de volgende marketingactie en welke gegevens je hiervoor van pas zouden komen.
5) Voer klantonderzoek uit om interesses en voorkeuren te bepalen van je relaties.
Als je aangeeft dat de respons wordt gebruikt om hen beter (persoonlijker) te informeren, dan staan relaties hier vaak voor open. Je bereikt zowel dialoog als kennisvergroting.

Gebruik de gegevens
6) Sluit doelgroepen in of juist uit van marketingacties op basis van je kennis. Dat scheelt productie- en verzendkosten.
7) Biedt dezelfde boodschap op verschillende manieren aan bij verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld een andere aanspreekvorm, tekst of styling van je mailings die aansluit bij de kenmerken van de doelgroep.
8) Stel persoonlijke contactmomenten in op basis van je gegevens, zoals verjaardagsmailings en waarschuwingen voor contractverloop.

Wil je meer tips? Ga naar www.copernica.nl en download de gratis adviesdocumenten.

Michael Linthorst, algemeen directeur Copernica