Commercials elektronisch aangeleverd
04-02-2009 (10:14) - Bureaus
De televisiemarkt is overgestapt op het elektronisch aanleveren van commercials. Tot voor kort vonden de leveranties plaats via fysieke tapes. Nederland is één van de eerste landen in de wereld die overstapt op elektronisch aanleveren. De exploitanten, verenigd in SPOT, hebben medio 2008 de technische specificaties gepubliceerd waaraan de elektronisch geleverde commercials moeten voldoen. Omdat dit een geheel nieuw format is, was een intensieve voorbereiding noodzakelijk. Voordeel van de onderlinge afstemming is dat er nu zowel voor de leveranciers als voor de exploitanten eenduidigheid bestaat over de te hanteren formats en technische details. Dit heeft een soepele invoering mogelijk gemaakt.
In een overgangsproces gedurende het afgelopen half jaar konden de postproductie-bedrijven geleidelijk aan overstappen op het systeem van elektronisch aanleveren. Daarnaast hebben enkele bedrijven services ontwikkeld voor leveranciers die zelf niet over de geschikte apparatuur en/of software beschikken. Hierdoor kunnen alle adverteerders aan de voorschriften voldoen.
Op 1 februari is het overgrote deel van de postproductiebedrijven overgestapt op het elektronisch aanleveren. Bijna alle commercials komen nu in het nieuwe format bij de exploitanten binnen. Kleinere postproductiebedrijven die nog niet zijn overgestapt, zullen worden begeleid in het omzettingsproces. Paul van Niekerk, directeur SPOT: ‘Televisie moderniseert snel en volledige digitalisering hoort daarbij. Ook de leverende partijen kunnen nu een technische modernisering doorvoeren, bijvoorbeeld in het administratieproces. De hele bedrijfstak profiteert hiervan. De BVA ondersteunt dit proces dan ook van harte.’