Experiment van Multitude met water, de stad en algoritmes in onderwaterfietsenstalling

09-02-2023 (14:57) - Bureaus

Architectenbureau wUrck, Max Bögl en de Gemeente Amsterdam hebben de afgelopen jaren gebouwd aan een meesterwerk: de eerste fietsenstalling ter wereld die volledig onder water ligt. Typisch Amsterdams: de stad werkt al honderden jaren met en tegen het water.

wUrck benaderde het Amsterdam Museum om deze honderden jaren oude historie te vertellen op een ruim honderddertig meter lange achterwand van de fietsenstalling en daarbij  kwam Multitude in beeld.

Groeikaarten

Ruggengraat van het ontwerp zijn groeikaarten die het ontstaan van Amsterdam (zo’n 1500 jaar geleden) tot nu laten zien. Deze groeikaarten zijn op hun beurt weer opgebouwd uit archiefbeelden uit de collectie van het Amsterdam Museum. Elk beeld vormt een ‘pixel’ in de groeikaart, en elke pixel laat de relatie tussen Amsterdam en het water zien. Om deze pixels flink los te kunnen laten gaan ontwikkelde studio RNDR er een algoritme voor.

Archiefbeelden

Met duidelijke instructies zocht het Amsterdam Museum naar fascinerende beelden uit hun archief. Zo zie je bijvoorbeeld een typisch Amsterdams tafereel rond 1670 op De Bloemmarkt van Gerrit Berckheyde. Maar ook beelden van (uiteraard) molens, het IJ, en scheepvaart zijn terug te vinden in de pixels.

Andrea Vendrik, Ontwerper bij Multitude: "Met beelden uit het stadsarchief 130 meter wand ontwerpen was een klus van ongekende proporties. Het totale ontwerp voor het eerst op ware schaal zien was echt bijzonder.”

Functioneel én esthetisch

De groeikaarten zijn niet alleen om naar te kijken, ze dienen ook als lichtgevende gidsen door de fietsenstalling heen. Dat maakt het niet zomaar een plek waar je je fiets neerzet, maar een plek die echt een verhaal vertelt. Een plek waar geschiedenis, architectuur en design elkaar ontmoeten in een nieuw stukje geschiedenis van Amsterdam.

Maurice Seleky, Hoofd Marketing & Communicatie bij het Amsterdam Museum: “Kunst in de openbare ruimte draagt bij aan een gevoel van veiligheid en verbondenheid met de plek waar je bent. Daardoor wordt je echt verleid je fiets hier neer te zetten, en niet op een andere plek.”
 


Media

Marketing

Economisch