Greenberry zoekt Dutch Mad Men
01-12-2009 (12:58) - Bureaus
Het online communicatiebureau Greenberry heeft de website www.dutchmadmen.nl ontwikkeld waarmee de machtigste personen uit de Nederlandse marketingbranche in kaart gebracht worden. Op deze website worden de Mad Men van de Mad Boys onderscheiden door onderlinge netwerken in de reclamewereld bloot te leggen. Met een speciaal ontwikkelde formule wordt, aan de hand van Twitteraccounts, de macht van 10.000 marketeers in kaart gebracht. Volgens Jan-Willem van Beek van Greenberry is de machtsformule uniek ten opzichte van andere Twitteranalyse tools.
Uit de berekeningen komen interessante cijfers naar voren. Zo heeft Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts, het grootste aantal volgers uit de marketingbranche. Francisco van Jole, bekend van RadioOnline, wordt het meest gequote door belangrijke marketeers op Twitter en over Erwin Blom wordt het meest gesproken door de machtigste marketeers. De toepassing maakt de Mad Men merkwaarden - macht en achterkamerpolitiek - tastbaar voor Nederlandse marketeers.
Het tweede seizoen van de meest besproken serie van dit moment werd bekroond met de belangrijkste TV prijzen. Dit seizoen zet de mondaine Mad Men koers voort. Grenzen tussen werkelijkheid en perceptie vervagen in de snelle reclamewereld van de jaren zestig.