Nieuwe identiteit voor het Centraal Museum
19-10-2011 (08:41) - Bureaus
Het Centraal Museum heeft vanaf nu een nieuwe visuele identiteit, die voortvloeit uit de herpositionering van het museum. Voortaan is een dikke stip het kenmerk van het Centraal Museum. De stip staat voor de centrale ligging, in het midden van Nederland, en voor de betekenis van cultureel centrum in de stad Utrecht.
Tegelijk met de nieuwe visuele identiteit wordt de nieuwe website gelanceerd. De website heeft niet alleen een stijlmake-over gekregen, ook de functionaliteiten zijn uitgebreid. Zo is nu de hele collectie online te vinden en worden bezoekers uitgenodigd zelf met de collectie aan de slag te gaan. Bovendien zijn de interactie-mogelijkheden tussen het museum en de bezoekers uitgebreid.
In de nieuwe visuele identiteit is het logo allesbehalve een statisch element. De stip wordt steevast omgeven door lijnen: een doorlopende lijn vormt de koppeling met de naam van het Centraal Museum, stippellijnen voegen zich naar de steeds wisselende context, afhankelijk van het onderwerp. Het beeld is dus variabel. Zo wordt de diversiteit van de collectie en de activiteiten benadrukt, terwijl het Centraal Museum steeds als afzender herkenbaar blijft. De visuele identiteit is ontworpen door Lesley Moore, de projectbegeleiding werd verzorgd door Roel Stavorinus.