Reclamebureaus worden musea
29-01-2009 (09:52) - Bureaus
Op de Prins Hendrikkade 192-1 te Amsterdam is er tot 16 februari een kunstexpositie te bezichtigen met meer dan 100 kunstwerken. De ruimte is normaal in dienst als een kantoor maar is tijdelijk helemaal in het teken van de kunst. Schilderijen, illustraties, limited prints, foto’s en textiel-kunst versieren het 19de eeuwse pand dat voorheen een scheepvaartschool was. De orgisatoren, Fitzroy (reclamebureau) en Bruut (brand-experience bureau), hebben ervoor gekozen om de commisie, die een gallery normaal gesproken op een kunstwerk legt, te verlagen en volledig te doneren aan de CliniClowns.
De kunst is uitgekozen op toegankelijkheid voor iedereen. Ook is er gekozen om alle stijlen en technieken dwars door elkaar heen te hangen. Hierdoor is er een expo ontstaan die constant verrast. ‘Het werk dat hier hangt, moet boven je bank kunnen hangen’, aldus Sid de Koning, organisator en mede eigenaar van Fitzroy en Bruut. ‘Ook hebben we vooral gekeken naar betaalbaarheid. Kunst maakt je blij, maar moet niet pijn doen in je portemonnee’, vervolgt Sid.
Er hangt kunst van o.a. Isabella Rozendaal, Jon Burgerman, Jen Ray (GER), Inga Liksaite (LIT), Sit, Tim Hon Hung Lee (UK), Fons Schiedon, Boghe, Silas, Suzanne Karsters en Fleur van Maarschalkerwaart.
Prijzen lopen van 250 euro tot 4600 euro. Op http://www.phkade.nl/ staat een overzicht van alle kunst en de biographiën van de kunstenaars. Ook is hier de prijslijst inclusief beschikbaarheid van de werken te downloaden.