Smart met sexy verenigd
10-06-2014 (14:49) - Bureaus
Binnenkort ontvangen de genomineerde bureaus een bericht met de briefing voor de whitepaper die in de halve finale in september door de vakjury wordt beoordeeld. Voor die tijd presenteren de 15 halve finalisten zich op Fonkonline middels een mini-interview. Managing Director Gert Jan Guldemond van Curiosity Amsterdam bijt de spits af. ‘Wij gaan voor meerwaarde in plaats van meer clicks.’
Wat maakt jullie de perfecte halve finalist van New Kids on The Block?
‘Wij zijn hét bureau dat smart met sexy verenigd. Wij geloven dat het continue gebruik van data - en dit is de laatste keer dat we het D-woord gebruiken - niet alleen bedoeld is voor conversie-optimalisatie, maar vooral toegang biedt tot culturele inzichten, en daarmee communicatie die ook echt iets doet. Met zowel mensen als met de omzet van onze klanten. Wij gaan voor meerwaarde in plaats van meer clicks.’
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Met alle respect, deze verkiezing is een beetje appels met peren vergelijken. Dat betekent niet dat we niet willen winnen, maar het maakt wel dat er op meerdere vlakken dan alleen onze kunde wordt geconcurreerd. Dat gezegd hebbende: er staan twee bureaus op de lijst waarvan we het niet erg vinden om van te verliezen.’
Specialiseren of een zo breed mogelijk creatief pakket bieden, wat heeft jullie voorkeur?
‘Productie-partijen en individuen zijn specialisten, een creatief strategisch bureau kan dat eigenlijk niet zijn. Onze missie ‘Creating Interest’ kan immers op meerdere manieren creatief worden ingevuld - afhankelijk van de culturele insights , markt- en/of klant-behoeftes - maar het gaat altijd om meerwaarde creëren voor de lange termijn. Als bureau nemen we daarvoor de breedste creatieve verantwoordelijkheid en voeren we de regie, voor de executie zetten we specialisten aan het werk.’
Wat is jullie USP?
‘Smart Creativity.’
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Vooropgesteld, there's no such thing als ‘Het Nederlandse bureau’. Voor zo’n klein land is het juist opvallend dat er zoveel verschillende smaakjes zijn. Er zijn echter wel typisch Nederlandse trekjes waar we respectievelijk van af moeten en meer mee moeten doen. Weg met het polderen, het ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’, zuinigheid, 9 tot 5 cultuur en het opportunisme. Meer innovatie, intelligentie, een internationale blik, integriteit, technische kennis en digital production quality.’
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Spin of Effie? En waarom?
‘Op de Esprix-website staat te lezen: ‘bij binnenkomst worden de campagnes beoordeeld op het behaalde resultaat. Voorts kijkt de jury naar de intelligente combinatie van strategie en creatie’. Dat lijkt me een duidelijk verhaal.’
We lijken steeds meer uit de crisis te komen, merken de jonge bureaus dat sneller dan de grote jongens?
‘De crisis heeft een hoop waarde afgebroken en je zou zeggen dat het nu tijd is om weer te gaan bouwen. Helaas is er ook een hoop blijvende angst veroorzaakt. Men durft niet meer. Koppel dat aan de technologische stroomversnelling van de afgelopen jaren - vooral op mediagebied - en je weet waarom de grote budgetten ‘gewoon’ weer bij ‘de grote jongens’ terechtkomen. Dat voelt veilig en vertrouwd en je kan er als marketingmanager donder op zeggen dat ze iets maken wat je schoonmoeder ook leuk vindt. Dat verklaart ook de forse groei van tv-reclame omzet in 2014.’
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien?
‘Op dit moment werken we voor Red Bull, Hi, onze ‘zussen’ bij Makerstreet, Het Gelders Orkest, een verzekeraar, een bank, Wings of Support en Tempo-Team. Wat betreft de uiteindelijke campagnes houden we jullie graag nieuwsgierig...’
Wat is volgens jullie de beste campagne van 2014 tot nu toe?
‘Droga 5 NY maakte het ‘Unicef Tap Project - Go without your phone to provide water’.’