Wisbrun pleit voor minder commercials op tv
23-11-2009 (10:05) - Bureaus
Tv-kijkers krijgen veel te veel reclamespotjes voorgeschoteld, met name op commerciële zenders. Het aantal boodschappen moet snel worden ingeperkt, stelt Ralph Wisbrun, voorzitter van de branchekoepel van reclamemakers VEA. Volgens Wisbrun staat de effectiviteit van tv-spotjes onder druk omdat het er simpelweg te veel zijn. Kijkers krijgen niet alleen een grote hoeveelheid commerciële boodschappen voorgeschoteld, maar ook veel zenderboodschappen die continu worden herhaald.
Tv-kijkers zappen meer en meer om zich af te sluiten voor spotjes. Gevolg is dat commercials moeten worden herhaald, omdat is vastgelegd dat ze door een bepaald aantal kijkers moeten worden gezien. Daardoor krijgen kijkers wekenlang dezelfde boodschappen op zich afgevuurd.
Topman Gerhard Zeiler van de RTL Groep stelde onlangs in Broadcast Magazine en The Wall Street Journal dat hij logo's van programmasponsors in beeld wil gaan brengen. Reclamehistoricus Wilbert Schreurs plaatst kanttekeningen. ‘Als je - zoals Amerikanen doen - zegt dat de commerciële tv er is voor adverteerders, dan kijk je nergens meer van op’, reageert hij. 'De grenzen worden steeds verder verlegd.’