Minister de Jonge lanceert één landelijk meldpunt Discriminatie.nl: “Meld het wél”

09-01-2024 (15:50) - Campagnes

Ruim een kwart van de inwoners in Nederland krijgt te maken met discriminatie, blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau. Toch maakt maar 3 procent melding van deze incidenten bij een instantie die discriminatie registreert en melders helpt, zoals een antidiscriminatievoorziening of de politie.

Omdat elke inwoner van Nederland recht heeft om gezien, gehoord en ondersteund te worden als deze discriminatie ervaart, gaan 18 antidiscriminatievoorzieningen samenwerken binnen één landelijk meldpunt: Discriminatie.nl. Demissionair minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties lanceert de website en de campagne “Meld het wél”.

Discriminatie niet gemeld

Sjaak van der Linde, voorzitter van Discriminatie.nl: “De meldingen die we binnenkrijgen zijn het topje van de ijsberg, terwijl melden het verschil kan maken voor jezelf of een ander, en om zicht te houden op discriminatie. Veel mensen weten niet wat hun rechten zijn of hebben hulp nodig bij vervolgstappen. Onze consulenten kunnen daarbij helpen. We bieden een veilige omgeving, waar geluisterd wordt naar je verhaal. Meld discriminatie daarom wél bij Discriminatie.nl.”

Meld het wél

Gebouwen die niet toegankelijk zijn met bijvoorbeeld een rolstoel, gepasseerd worden voor een nieuwe functie vanwege je leeftijd, geweigerd worden aan de deur: discriminatie en racisme komt in vele vormen voor en wordt niet altijd erkend of gezien. Discriminiatie.nl vergroot de toegang en vindbaarheid van het landelijk meldpunt door eenduidigheid om zo meer mensen te kunnen helpen.

Om de naamsbekendheid te vergroten lanceert vandaag Minister de Jonge met de website ook de campagne “Discriminatie.nl: Meld het wél”. Door wel te melden worden mensen meer gezien en gehoord, krijgen ze advies en worden ondersteund bij eventuele vervolgstappen. Daarbij geeft de registratie van discriminatieklachten inzicht in aard en omvang van discriminatie.

Campagnefilm

De campagne is bedacht en ontwikkeld door productiebureau Filmmacht en full service digital agency Level Level, en wordt uitgerold via online video en outdoor-uitingen. Naast de zichtbaarheid van de naamsbekendheid campagne van Discriminatie.nl met de eerste campagnefilm volgt er nog een film wat meer de inhoud van het landelijk meldpunt onder de aandacht brengt. De nieuwe website is vanaf vandaag live voor iedere inwoner van Nederland voor het melden van discriminatie.

Eerste stap

De samenwerking is tevens een eerste stap naar een landelijke onafhankelijke organisatie. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties werkt aan een nieuwe wet om dit mogelijk te maken. De eerste blauwdruk hiervoor stuurt de minister voor de zomer naar de Tweede Kamer. Deze landelijke organisatie zal rechtstreeks door het rijk worden gefinancierd.