Rotterdam start campagne tegen seksuele straatintimidatie
Twee op de drie vrouwen tussen de 12 en 25 jaar zijn slachtoffer geweest van seksuele straatintimidatie. In Rotterdam is dit helaas niet anders.
Seksuele straatintimidatie is een ernstig probleem. Twee op de drie vrouwen en veel Rotterdamse lhbti'ers zijn slachtoffer geweest. Het beïnvloedt dus veel mensen die hun gedrag aanpassen uit angst voor onveiligheid.
Goed kijken
De films richten zich op omstanders van seksuele straatintimidatie. Vaak weten zij niet wat ze eigenlijk zien en hoe hier mee om te gaan. Veel mensen herkennen niet altijd goed wat er zich eigenlijk afspeelt en wat hun rol als omstander hierin is. De commercials dagen je uit om goed te kijken. Want wat zie je nu eigenlijk?
Rotterdamse aanpak
De website seksuelestraatintimidatie.nl geeft omstanders handvatten wat te doen en hoe om te gaan met dader en slachtoffer. Tevens is er door gemeente Rotterdam een StopApp ontwikkeld waar snel en makkelijk seksuele straatintimidatie gemeld kan worden. De campagne, een gezamenlijk initiatief van de gemeente Rotterdam en lokale instanties is ontwikkeld door het Rotterdamse Endore Creative Agency en Kaaps Film. De films zijn opgenomen op locaties waar seksuele straatintimidatie veel voorkomt, zoals rond scholen, in het openbaar vervoer en uitgaansgebieden. De commercials zijn door heel Rotterdam te zien op digitale outdoor schermen en worden op social media ingezet.
Credits
Concept: Endore Creative Agency
Productiemaatschappij: Kaaps
Seksuele straatintimidatie - metro from Kaaps Film on Vimeo.