A penny for your thoughts
16-04-2013 (08:17) - Column
In 2012 daalden de gezamenlijke oplages van de opiniebladen naar een historisch dieptepunt, aldus een persbericht van onderzoeker Piet Bakker. Hebben we nog wel een mening, vroeg ik me geschrokken af terwijl ik het persbericht las.
Ik ken Piet Bakker niet en al heeft de man zijn naam niet mee, hij heeft wel een punt. Denk ik.
Niet vanwege de opinie, maar wel vanwege de opiniebladen. Want hoe grijs is Elsevier, hoe elitair is De Groene Amsterdammer en hoe tongue in cheek is HP De Tijd? Grijze mannen en vrouwen vertellen ons hoe de wereld eruit ziet. Het lijkt of de (hoofd)redacteuren de helden zijn geworden van hun eigen opinie. Alleen begrijpen wij als lezers de opinie van deze helden niet (meer).
Waarom niet, vraag ik me af terwijl ik –headphones on- luister naar a penny for your thoughts in een eigentijdse uitvoering. En dan valt het kwartje: de boodschap of boodschappen veranderen in de loop der jaren niet zozeer, maar de tone of voice wel. De woorden van het liedje waren dertig jaar geleden misschien hetzelfde, de toon was anders. Niet beter, niet slechter, maar gewoon anders.
Hebben we nog een mening? Jazeker! Alleen vinden we de toon van onze mening niet meer terug in de opiniebladen. Die bladen zijn van toen en wij zijn van nu.
A penny for your thoughts...
Nicolette Hulsebos