Afscheid

05-11-2012 (11:03) - Column

Het afscheid van Peter Strating afgelopen week donderdag heeft een grote indruk achter gelaten. In een bomvol uitvaartcentrum waren er uiteraard emotionele woorden, maar er kwam en passant ook een kleine 40 jaar sales promotion-geschiedenis voorbij.  

Sales promotion, actiemarketing, activatie, Strating was er min of meer de uitvinder van en het zijn inmiddels bijna versleten begrippen, maar juist nu is de belangstelling voor deze tak van communicatie groter dan ooit. We willen met z’n allen, juist in tijden van crisis, nou eenmaal onze verkopen zover mogelijk opjagen. En daarbij is veel geoorloofd. In sommige gevallen gaat het zelfs zo ver dat het ‘van-voor’ een definitief karakter heeft gekregen. Waarom verlagen we die prijzen dan niet gewoon definitief? 
 
Dat  dit een domme vraag is, zou Peter Strating direct en een beetje norsig hebben uitgelegd. Hoe anders voelt de beleving van een prijs die nù lager is dan een prijs die een ‘gewone’ prijs. Sommige mensen noemen het volksverlakkerij, maar uit de mond van Peter Strating klonk een dergelijke stelling to the point
 
Tja, sommige mensen hebben dat nou eenmaal: een natuurlijke overtuigingskracht, waartegen het moeilijk ‘nee’ zeggen is. Zo’n overtuigingskracht had Peter Strating. Soms zelfs op het irritante af, maar toch hadden we er nooit afscheid van willen nemen.
  
 
 
 

Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.