Ahold en De Mol zijn de massa vooruit
05-03-2012 (08:57) - Column
Ahold deed afgelopen week een geniale zet met de overname van bol.com. Het concern had er een slordige 350 miljoen euro voor over, maar dat bedrag zal zich in de toekomst volgens mij dubbel en dwars terug verdienen. Bol.com heeft immers de expertise en de schaalgrootte die Ahold nodig heeft om de beoogde groei in online retailing te realiseren.
Terwijl de concurrentie van Albert Heijn over elkaar heen buitelt en de NMa moet beslissen welke winkels naar wie ‘mogen’, sprint Ahold de vechtersbazen heel rustig voorbij. Tegen de tijd dat de concurrerende grootgrutters wakker worden en zich realiseren dat dè groei voor het komend decennium niet uit elkaar maar uit online moet komen, heeft Ahold de zaken als enig echte marktleider al lang geregeld en is het concern ongetwijfeld al lang weer bezig met andere uitdagingen en nieuwe kansen.
Saillant detail van de bol.com-aankoop door Ahold is dat één van de twee verkopende partijen het investeringsvehikel van nog zo’n Nederlands supermerk is. Cyrte Investments is immers van media-ondernemer John de Mol. Voor de zoveelste keer op rij slaat deze tycoon van Nederlandse bodem zijn slag.
Dat deze deal waarbij De Mol betrokken is, relatief weinig aandacht in de media heeft gekregen, is dus eigenlijk verbazingwekkend te noemen. Niet sexy genoeg misschien? Het zal De Mol in ieder geval niet deren. Die heeft net als Ahold de zaken goed geregeld en graaft ondertussen door op zoek naar een volgende deal die zijn oorlogskas kan spekken.
Nicolette Hulsebos