Alles voor het goede doel
22-06-2015 (09:53) - Column
We hebben ons, samen met een aantal partijen, in aanloop naar Cannes maandenlang ingespannen om in onze kolommen de Nederlandse creativiteit zoveel mogelijk te promoten en aan te jagen. Alles voor het goede doel!
Nu het festival der festivals dan van start is gegaan, hopen we dus dat ‘de Nederlanders’ de komende dagen gaan scoren. Fonk zal er in ieder geval dagelijks met de neus bovenop blijven zitten.
Hoewel ik het bijna niet durf te zeggen, ‘knaagt’ er toch er aan de andere kant ook wat. Regelmatig werd me het afgelopen half jaar de vraag gesteld hoe lang ik denk dat Cannes nog kan. Dat heeft me ook aan het denken gezet. Is een hele week afreizen naar Zuid-Frankrijk niet een beetje erg lang? Zijn de prijzen die voor deze trip moeten worden neergeteld (zo’n 5.000 euro exclusief reis- en verblijfkosten) niet een beetje al te exorbitant? Met andere woorden: hoe zit het met de prijs-waarde-verhouding van dit prijzenfestival?
Of ik nou wil of niet, moet ik toegeven dat de criticasters hier en daar een punt hebben. Er zal dus veel van de komende week afhangen om te kunnen beslissen of Cannes nog wel helemaal van nu is, of dat het een langzaam stervende mastodont gaat worden terwijl andere en jongere events internationaal terrein gaan winnen. Zoiets gebeurde een jaar of 20 geleden tenslotte ook met Montreux, dat ooit het Mekka was voor internationaal DM-talent.
Maar goed, misschien loop ik te hard van stapel en gaat good old Cannes nog decennia lang mee. Als ik de bijdragen van de Cannes-editie van fonk die op 26 juni verschijnt, er op nalees, zijn er gelukkig heel veel creatieven die hun schoenen van ellende zouden opeten als dit prijzenfestival zou verdwijnen.
En laten we ook niet vergeten dat een Leeuw in de Prijzenkast volgens degenen die het kunnen weten, tot op heden nog altijd een magneet voor new business is.
Nicolette Hulsebos