BMW versus Saab. Wie wint?

27-08-2012 (00:00) - Column

Saab roert zich. Of liever gezegd: BMW wil van de nieuwe eigenaren (of de oude, dat is mij eerlijk gezegd niet duidelijk) geld zien. Opmerkelijk dat het Duitse concern nu pas besluit actie te ondernemen. Wat zou ik graag de juridische dossiers inzien op basis waarvan besloten is, toch nog deze gang naar de rechter te maken. Want hoeveel is er te halen uit een failliete boedel?

Misschien is het BMW dus wel helemaal niet primair te doen om geld op te halen voor geleverde auto-onderdelen, maar is de feitelijke buit een potentieel ‘nieuwe’ concurrent (hoe klein die ook is) schade toe te brengen. Zonder Saab verkoop je in een toch al vrij krappe markt nou eenmaal meer BMW’s.


De potentiële kopers van het merk Saab afschrikken, of die kopers in ieder geval nog eens stevig achter de oren doen krabben, lijkt nog niet eens zo’n gekke strategie. En richting consumentenmarkt is het ook al niet zo’n onzinnige gedachte het merk Saab nog eens een flinke buts toe te dienen. Ach, BMW doet het en andere A-merken doen het. De aanval is de beste verdediging.


Maar wat vaak vergeten wordt, is dat de underdog ongelooflijk taai is. Zo taai zelfs dat je er miljoenen op kapot kunt slaan en dan nog is het doel niet bereikt. Onverdroten ploegen de Saab’s van deze wereld voort. Niet stuk te krijgen. Als ik BMW was, gaf ik er geen dubbeltje meer aan uit en liet ik ze lekker ploegen.
Maar ja, mijn hart ligt bij Saab...

Nicolette Hulsebos
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.