Brands to Watch 2017, deel 1

30-01-2017 (06:45) - Column

Mijn moeder had een Gazelle fiets en mijn oma ook, geloof ik. Gazelle was in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw een merk voor bejaarden. Toen de fusie met het destijds iets stoerdere Batavus ergens in de jaren tachtig mislukte, leek het einde nabij. 


Maar dat liep toch nèt even anders, want na een aantal stormachtige samenwerkingen en overnames, kon Gazelle in 1992 haar honderd jarig bestaan vieren en kreeg het prompt het predikaat Koninklijk toebedeeld, ook al was het toen (nog) in handen van een noodlijdende Amerikaanse fietsenbouwer. In  2001 kwam Gazelle via Gilde Buy Out Partners in handen van het Nederlandse PON Holdings.


Bij de PON Bicycle Group ging het sindsdien in hoog tempo bergopwaarts. Een nieuw management, veel verse modellen, de introductie van de lucratieve e-bike en slimme gadgets als de save drive pod maken Gazelle opnieuw helemaal trending. In oktober 2016 trok het dj trio Kris Kross tijdens ADE Amsterdam op een (Gazelle) fiets door de stad en sindsdien gelooft geen hond meer dat mijn oma op een èchte oma-fiets van Gazelle reed. 


Het waarom van dit verhaal is simpel: in een wereld waarin reclame en digital bureaus jaarlijks door tal van marketeers worden beoordeeld en jaar in jaar uit al of niet bekroond worden, draaien wij nu de rollen een keer om en selecteert de redactie van Fonk dit jaar voor het eerst maandelijks de hotste brands van Nederlandse origine. Aan het eind van dit jaar wordt, samen met een jury van pure professionals, de winnaar van 2017 gekozen.

De eerste genomineerde op onze hitlist voor Brands to Watch 2017 is: Gazelle! 


Nicolette Hulsebos